Video i PR – mer enn det virale

Video i PR – mer enn det virale

I jobben min snakker vi (neste utelukkende) om én ting; Video tar over nettet. Konsumentene har krevd videoformatet lenge men nå begynner kundene, og kundenes kunder på alvor å gjøre det samme. Video i PR er interessant fordi det gir deg muligheten til å promotere eget innhold på en underholdende og engasjerende måte. Du har altså en gylden mulighet til å skille dine nyheter fra dine konkurrenters. PR handler jo om å presentere noe i en form som skaper engasjement og vekker interesse. Med fare for at jeg lider av en bitte liten yrkesskade, mener jeg at levde bilder for mange fortsatt er et uprøvd verktøy med stort effektpotensial for nettopp dette.

Videojournalistens beste venn

Snakker man om video i PR tenker man ofte på viral spredning. En nyhetsformidler er alltid sulten på videoinnhold som er delbart, men de er også på utkikk etter faktabasert, underbyggende innhold. Dersom man leverer bra kan man havne i en unik vinn-vinn-situasjon når det kommer til videoinnhold i PR. Dette er det danske vindkraftprodusenten Vestas et fint eksempel på. Med sin dedikerte “B-roll Footage”-videokanal, fungerer Vestas selv som avsender for en del av videomaterialet man ser i nyhetsbildet. Dette er positivt for Vestas som har mulighet til å påvirke hvilket “fyllmateriale” som vises, men også positivt for videojournalisten som helt plutselig har redusert sin arbeidsmengde med en halv dag — som vanligvis kunne gått til å produsere innhold, som eksempelvis dette:

En god dose effektiv storytelling

En tradisjonell pressemelding er bra for konkretisering av budskapet, men kan bare si så mye. Bruk av levende bilder kan underbygge statistikk og fakta, men gir deg også en unik mulighet til å styrke saken med en god dose effektiv storytelling.

La oss si vi er en veldedig organisasjon og lager en sak om at flere tusen mennesker nå får medisinsk hjelp. Dette er en sak med stort faktabasert, men også følelsesmessig, spillerom. En egenprodusert video, hvor avsenderen eksempelvis er norske hjelpearbeidere på plass, skaper en helt annen form for tilknytning til saken. Og det beste med det her er jo at det rent produksjonsmessig kan gjøres av “hvem som helst”. Vi har alle små videokameraer i lomma og cloud-baserte servere for opplasting og distribusjon — også hjelpearbeidere på den andre siden av kloden.

Sannheten er at folk skipper forbi

Verdien med å bruke video i PR ligger blant annet i at mottakeren kan ta til seg mer informasjon på kortere tid — men kun hvis de ikke klikker seg bort fra filmen. Det siste man ønsker er å bruke tid og ressurser på å skape videoinnhold folk skipper forbi. Snakker vi om nyhetssaker kan en slik video derfor eksempelvis inneholde et overblikk over saken samt eventuelt presentere enkelte deler du selv mener vil ha størst innvirkning på ditt publikum. Og husk; man blir flink av å prøve og feile — dette gjelder også bruk av levende bilder. Min første oppfordring er derfor å kaste seg på bølgen samt våge finne din egen vei når det kommer til bruk av online video for din bedrift eller organisasjon.

Tre enkle “wins” når du først velger video

#1: Få andre til å snakke for deg

Video er ofte en utmerket måte å øke bevisstheten om nyheter og kunngjøringer. Men, mottakerne har bestemt at budskapet er enda mer troverdig dersom det ikke kommer fra deg. Enkle videotestimonials hvor nåværende eller tidligere kunder snakker positivt om sine erfaringer, din tjeneste eller nyhet, er uvurderlig. Dog skal man være varsom, det er lett å spotte en uærlig variant og kan på mange måter gjøre mer skade enn den vil være til hjelp.

#2: Gjenbruk FTW

Du har kanskje skrevet en pressemelding som presterte usedvanlig godt da den opprinnelig ble sendt ut. Hvorfor ikke benytte anledningen til å bruke saken igjen, og skape nyhetsverdi ved hjelp av video? Husk bare på at alt innholdet må revurderes slik at det er relevant, ny informasjon som publiseres. Og/eller er tilpasset spesifikke mottakere, uten at det oppfattes som ren duplikat publisering.

#3: Teknologi skaper merverdi

Med enkle grep kan man få stort utbytte når man først velger å inkludere video i presseutsendelser. Dette handler om å bruke tilgjengelig teknologi for å oppfordre til videre handling eller økt konvertering. Et eksempel er noe så konkret som å legge inn en kjøpsknapp - som Enklere Liv er et eksempel på (se video). Men det skal heller ikke skyves under en stol at videoannonsering er og blir et stort marked. Nettavisene kan ofte foretrekke videoer i nyhetsinnholdet fordi de kan legge inn videoannonser både foran og bak filmen.

Gjesteblogginnlegget er skrevet av Teddy Falsen Hiis, Product Evangelist, 23.