#WeArePR: Møt Microsoft Sveriges CMO Karin Zingmark

#WeArePR: Møt Microsoft Sveriges CMO Karin Zingmark

Karin Zingmark er vårt fjerde intervjuobjekt i serien #WeArePR

Først og fremst, fortell hvem du er og hvilket forhold du har til PR?

Jeg er Karin Zingmark, CMO for Microsoft i Sverige. Jeg har ansvar for å kommunisere med målgruppene våre. Før Microsoft var jeg kommunikasjonssjef i Viasat Sverige. Jeg har faktisk vært i TV-bransjen nesten hele tiden, og for det meste jobbet med PR. Jeg lagde min første avis som 7 eller 8-åring, og sørget for å involvere masse slektninger. At jeg havnet i en kommunikasjonsrolle kom ikke som noen overraskelse. Siden har jeg vært heldig som har jobbet i virksomheter hvor min lyst til å eksperimentere har blitt heiet fram. Jeg har alltid hatt stor frihet til å teste ut hva som fungerer.

Hvem har inspirert deg eller vært til hjelp når du har møtt utfordringer i jobben?

I min første PR-jobb ble jeg introdusert for John Göransson, en utrolig mann som har vært journalist i Sveriges største kveldsavis. Når jeg skulle sende ut en pressemelding eller ringe en journalist, kunne jeg alltid henvende meg til han. “Kommer det her til å fungere? Er det sånn her journalister tenker?”. Det var veldig verdifullt og “hands on”. Dette mentorforholdet varte i omtrent ett år. Etter det har jeg blitt inspirert av mennesker som forstår det sosiale aspektet, og som ser kommunikasjon ut ifra et bredere perspektiv, med fokus på det digitale. Jeg har fått verdifulle kontakter på Twitter, og bygd relasjoner gjennom det.

Hvilke feiltakelser husker du best, og hvordan har de bidratt til å utvikle deg?

Jeg har gjort mange feiltakelser, men jeg er samtidig veldig positivt innstilt. Jeg pleier ikke å dvele ved det. Isteden trekker jeg på skuldrene og tenker at jeg lærer noe av det.

Hvordan synes du at PR har endret seg i løpet av din karriere?

PR har endret seg dramatisk. Digital kommunikasjon, sosiale medier, samt bloggere og digitale influencers har alle spilt en viktig rolle i utviklingen. Kommunikasjon i betalte, fortjente og egne medier er mer integrert enn noensinne. Det har gitt meg et bredere syn på PR. Kommunikasjonsrollen endres raskt, og det er fascinerende og morsomt. Men det kan være svært utfordrende for virksomheter. Det finnes mange kanaler som forandres raskt, og som er vanskelig å kontrollere.

Hva er de største PR-utfordringene i ditt tilfelle?

Hos Microsoft i Sverige gjør vi en hel del for å tilpasse oss det nye medielandskapet. Vi skal alltid være digitale med relevant innhold for vår målgruppe, og PR er en viktig del av det. Vi har også begynt å lytte mer, fremfor å bare publisere nyheter og bygge relasjoner. Det gir oss muligheten til å være mer proaktive i det digitale og sosiale, noe som har vært et stort fokusområde for oss.

Hvordan måler dere PR?

For meg er det en seier når vi lykkes i å endre oppfatningen om vår merkevare i media. Måten vi måler PR på har endret seg i Microsoft de seneste årene. Før målte vi bare kunde-PR, det vil si hvordan våre kunder snakker om Microsoft. Nå ser vi også på engasjement fra andre influencers, samt oppmerksomheten vi får sammenlignet med våre konkurrenter. I sosiale medier måler vi engasjement gjennom en hel del ulike parametere, på alle plattformer hvor vi er til stede.

Hva er PR for deg i dag?

For meg er PR mye mer enn bare relasjoner med journalister. Det handler i stor grad om å lytte, jobbe med influencers, og teste ut nye måter å få ut nyhetene dine på. Det er viktig å forstå at alt går utrolig raskt. Derfor er det viktig å være tilpasningsdyktig, og forstå viktigheten av transparens. For å oppsummere hva PR er for meg, så er det ett område som utvikles raskt, og det blir bare bredere og bredere. For deg som jobber med PR er det viktig at du våger å teste ut nye ting, gjørende løpende vurderinger, lære og tilpasse arbeidsmetodene dine til den stadige utviklingen.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no