#WeArePR - Paul Sonkamble om musikk, markedsføring og teknologi

Blogginnlegg -

#WeArePR - Paul Sonkamble om musikk, markedsføring og teknologi

Først ut i serien #WeArePR har vi æren av å presentere Paul Sonkamble. I den første delen får vi følge med på hans reise, ta del i hans erfaringer, råd og inspirasjon.

Først og fremst; hvem er du og hva er din relasjon til PR-verden?

– Jeg er Paul Sonkamble, jobber i Stockholm. Da jeg flyttet til Stockholm i 2007 var det Murray Chalmers (tidligere sjef i Parlophone) som hjalp meg å få jobb i EMI. Jeg var med og grunnla et plateselskap i fjor sommer, House Music with Love, som ble drevet av en musikkblogg faktisk. Jeg har nå startet et nytt selskap som heter Deerlily, som er et management-selskap med ambisjoner om å drive forlagsvirksomhet i fremtiden.

Hvem har inspirert deg eller vært til hjelp når det gjelder PR-utfordringer?

– Når det gjelder PR og markedsføring har det vært viktig å absorbere og konsumere og så lære så mye som mulig av det man ser fungerer bra. Det er litt sånn «les så mye du kan, følg blogger og se på de mest vellykkede casene».

– Vi er ikke redde for å teste ting for så eventuelt å mislykkes. Det er viktig for oss, spesielt nå som vi er selvstendige - vi beveger oss ekstremt fort. Vi kan teste en ting, mislykkes, og så endre retning.

Hvilke PR-feil husker du best og hvordan bidro de til din utvikling?

– Jeg oppdaterte en stor artist sin Facebook-side med helt nye pressebilder når bandet ikke hadde gjort noe på fem år, og plutselig begynte alle å spørre: «Hvorfor tar de helt nye bilder?» Det var før offentliggjøringen av en turné og en helt ny skive…

– Noe som virkelig var en øyeåpner for meg var noe som EMI ville at plateselskapet skulle gjøre i 2009. De gjorde en fantastisk undersøkelse om konsumentinnsikt med over én million intervjuer, som skapte både kvalitativ og kvantitativ data. Jeg tror at vi da forstod at vi fortsetter å gjøre ting, spesielt i den kreative bransjen, som er basert på informasjon innhentet av data, selv om bransjen ikke er datadreven. En del markedsførere ville nok vært uenig i det, men innenfor musikkbransjen er det ofte følelser knyttet til det vi gjør. Så, data kan holde deg informert og veilede deg, men du skal ikke drives av det.

Hvordan synes du at PR har endret seg i løpet av din karriere?

– Jeg tror at den mest selvsagte endringen er tilveksten og forekomsten av sosiale medier. Tidligere brukte vi mye tid på å skape nyheter og tekster for så å formidle det til en så stor gruppe mennesker som mulig. Nå må vi skape dialog. Vi benytter oss av dialogbasert markedsføring, der det ikke bare finnes en historie som «pushes» ut. Du må i stedet ha tusentalls ulike interaksjoner med dine kunder.

Hvordan tror du at PR kommer til å utvikle seg videre?

– En av mine helter innenfor markedsføring er flyselskapene og bonusordningene som flyselskapene har skapt. De har gjort dette siden 60-tallet, «Air Miles» har alltid eksistert. Jeg tror at systemet er veldig relevant i dag, når vi går fra en transaksjonsbasert verden, spesielt i musikkbransjen, til en konsumbasert verden. Så, hvordan oppmuntrer vi til konsum? Og hvordan ser vi på dem som har gjort det eksemplarisk? Air Canada’s bonusprogram var så vellykket at de splittet opp den delen og startet en ny virksomhet. Jeg satt en hel dag med de som driver SAS Eurobonus for å undersøke hvordan vi kunne overføre noe av deres tankegang til markedsføring i musikkbransjen.

– Jeg tror at fremtiden innenfor markedsføring ligger i å knytte seg bedre opp mot menneskers psykologi og benytte «gamification of marketing». Når noen som er betydelig smartere enn meg selv finner ut hvordan vi kan gjøre det, kommer vi til å kunne skape dialogbaserte markedsføringsteknikker istedenfor å fortsette med gamle metoder.

– Jeg er også veldig interessert i hvordan markedsførere anvender datahåndtering, dog ikke alltid på beste mulige måte. Det finnes en historie om en pappa i USA som fikk vite at hans datter var gravid gjennom tilbudskuponger som ble sendt til huset der de bodde. Jeg synes Amazon er uslåelig i relasjonsmarkedsføring, men det finnes en fin balanse mellom å være gode og å være skremmende.

Hva vil du si er de største PR-utfordringene for tiden?

– Jeg tror, for musikkbransjen, så er vi i en tid der alt dreier seg om oppmerksomhet, så vi konkurrerer om tid. Det finnes en bok som heter «The Paradox of Choice» som er skrevet av den amerikanske psykologen Barry Schwartz som sier at når du har uendelig mange valg, så gjør du én av to mulige ting. Enten gjør du som du alltid har gjort, eller så gjør du ingenting i det hele tatt. Vi forsøker derfor å promotere ny musikk og nye artister. Hvordan får vi da din oppmerksomhet? Det er en stor utfordring.

Hva tror du har blitt lettere i løpet av din PR-karriere?

– Hvem som helst med et kredittkort kan i dag lage en veldig detaljert og målrettet kampanje på Facebook med gode resultater. Vi når et publikum basert på et antall kriterier, som historisk sett ville vært gjort av et byrå. På samme måte som at det var barrierer for å lansere musikk tidligere, var det også vanskelig å markedsføre den. Teknologien har endret dette, og gjort det lettere å markedsføre musikk. Facebook, Google og Bandcamp er noen av løsningene som har gjort det mulig å gjøre ting selv, som tidligere bare et byrå kunne ta seg av.

Hvilket råd ville du gitt til noen som skulle begynne med PR i dag?

– Ta i mot ny teknologi med åpne armer og vær fleksibel. Vær så omstillingsdyktig som du kan og vær åpen for forandring. Ikke vær for rigid i din arbeidsmetode. Du må være ett steg foran men allikevel beredt på å reagere på hvordan markedet kan forandre seg over tid. Vær villig til å endre din kampanje og ditt budskap sammen med markedet.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no