​Alt en kommunikatør trenger å vite om Instagram i 2019

​Alt en kommunikatør trenger å vite om Instagram i 2019

Mention har sammen med HubSpot analysert mer enn 48 millioner Instagram-poster. Innsikten har de samlet i en ny rapport. I år bør kommunikatører fokusere enda mer på å skape engasjement – men rett fokuset mot dine egne følgere.

I sommer ble Mention, som er et lytteverktøy for sosiale og digitale medier, en del av Mynewsdesk. I samarbeid med HubSpot har de utnyttet Mentions plattform til å samle inn og analysere data fra Instagram, som nå presenteres i rapporten Instagram Engagement Report 2019.

Instagram har raskt vokst til å bli et av de største sosiale mediene, med over en milliard aktive brukere på månedlig basis. Det innebærer også at plattformen har passert Snapchat.

For kommunikatører er det viktig å forstå hva som driver engasjement, og at forutsetningene for merkevaren endres konstant. Å analysere data for å forstå følgere på Instagram kan gi viktig innsikt. Innsikt som kan hjelpe dem med å forbedre sin kommunikasjon, historiefortelling, kundeservice og salg.

Sats på engasjement fremfor antall følgere

Som et resultat av endrede algoritmer hos Instagram, har det blitt vanskeligere for virksomheter å få nye følgere. Derfor blir det viktigere (og mer effektivt) å øke engasjementet hos eksisterende følgere heller enn å forsøke å skaffe seg nye. For å lykkes kreves det at du som kommunikatør virkelig setter deg inn i hva som driver din målgruppe, og oppmuntrer til dialog.

Flere innsikter om Instagram:

• Videoer får i gjennomsnitt dobbelt så mange kommentarer som bilder
  • 47 prosent av kontoene har under 1000 følgere.
  • 80 prosent oppgir at de følger minst en virksomhet
  • 7 av 10 hashtags på Instagram er skapt av eller koblet til virksomheter
  • 1,9 prosent av kontoene på Instagram har over en million følgere.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Sara Lindström, Global PR Manager i Mynewsdesk
sara.lindstrom@mynewsdesk.com
+46 (0)76-288 56 15

Metodologi:
Datainnsamlingen som ligger til grunn for rapporten skjedde via Mentions egen plattform i samarbeid med HubSpot. Mer enn 48 065 000 innlegg ble samlet inn fra Instagram og 306 278 toppbrukere ble analysert for å identifisere trender rundt engasjement, hashtags og andre innsikter som kommunikatører og markedsførere kan benytte seg av.

Om Mention:
Overvåkning av de digitale og sosiale nettverkene som plukker op. Mention hjelper ledende merkevarer med å holde oversikt over hva som sies om dem på nettet, holde oversikt over konkurrenter og bransjen de opererer i. Virksomheten ble grunnlagt i 2012 og har i dag en kundebase på 700 000 brukere i over 125 land, samt 4000 kunder.

Om HubSpot
HubSpot er en ledende digital markedsføringsplattform. De hjelper virksomheter med inbound marketing og marketing automation, og har mer enn 56 500 kunder spredt ut over mer enn 100 land.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no