Årets mest velduftende begivenhet i Nasjonalmuseet: Pepperkakebakeutstillingen 2015 åpner lørdag 5. desember

Det nærmer seg årets mest velduftende begivenhet i Nasjonalmuseet. Lørdag 5. desember åpner årets pepperkakebakeutstilling. Hele 36 hus deltar i årets konkurranse, og nærmere 300 skoleelever i Oslo har bakt. Alle bidrag blir utstilt både i en egen nettutstilling og i pepperkakebakeutstillingen i Nasjonalmuseet – Arkitektur.

Hvordan bor en superhelt?
I år er temaet bolig for en superhelt, inspirert av høstens utstilling «Arkitekturstriper» som presenterer arkitekter som bruker tegneserier i arbeidet sitt. Alle er hjertelig velkomne til den velduftende utstillingsåpningen lørdag 5. desember kl. 14.00 i Nasjonalmuseet – Arkitektur. Det er fritt frem å kle seg ut som sin favorittsuperhelt, eller komme i sitt helt vanlige hverdagsheltkostyme.

Fagjuryens prisdryss
Under utstillingsåpningen vil fagjuryens priser deles ut. Juryen består av Tonje Tornes, tegneserieredaktør i Egmont, Håkon Matre Aasarød, arkitekt i Vardehaugen AS, og Lars Røtterud, redaktør for mat og drikke i Gyldendal. Vinnere kåres i fire kategorier:

• Åpen gruppe for alle bakeglade
  • Barn t.o.m. 7. klasse (eller t.o.m. 12 år)
  • Ungdom t.o.m. videregående skole (eller t.o.m. 18 år)
  • Profesjonelle arkitekter, konditorer eller arkitektstudenter

Publikumspris – stem på din favoritt
Utstillingsåpningen 5. desember er også startskuddet for publikumsavstemmingen. Både i nettutstillingen på nasjonalmuseet.no/superhelthjem og i pepperkakebakeutstillingen i Nasjonalmuseet – Arkitektur er det mulig å stemme frem sin favoritt gjennom hele desember. Vinneren av publikumsprisen kunngjøres søndag 3. januar 2016 kl. 15.00. Da er alle invitert til å være med å knuse og spise hus som ikke er hentet. Ta med hammer.

#superhelthjem

Mer informasjon: Eva Engeset, pressekontakt, eva.engeset@nasjonalmuseet.no / tlf.: 469 50 102.