Alle inviteres opp på det nye Nasjonalmuseets takterrasse

Pressemelding   •   sep 04, 2017 06:58 CEST

9. september inviteres publikum for aller første gang opp på takterrassen til det nye Nasjonalmuseet – hele tre år før museet åpner.

Det nye Nasjonalmuseet på Vestbanen åpner i 2020, og denne høsten vil publikum se bygget vokse og ta form. 9. september inviteres publikum for første gang opp på takterrassen for å ta bygget og utsikten i nærmere øyesyn.

Arrangementet finner sted i anledning visningen av den japanske kunstneren Fujiko Nakayas tåkeskulptur på museumstaket. Fujiko Nakaya (f. 1933) har vist sine tåke- og skyskulpturer på større museer og kunstarrangementer over hele verden, fra verdensutstillingen i Osaka i 1970, til blant annet Guggenheim-museet i Bilbao, og i 2017 på Tate Modern i London, Centre Pompidou i Paris og ARoS i Århus.

Fujiko Nakayas tåkeskulptur vil akkompagneres av musikk fra den japanske komponisten Ryuichi Sakamoto. Musikken er hentet fra Sakamotos siste soloalbum «asynk» (2017). Stykket heter «ff», som står for «foggy fujiko». Musikken fremføres av Satoshi Hama.

Senere på kvelden vil Nakayas tåkeskulptur og Ryuichi Sakamotos musikk inngå som deler av Ultima-forestillingen aform (mer informasjon under).

HVA: Åpen dag på takterrassen
TID: Lørdag 9. september kl. 12.00–15.00
STED: Takterrassen til det nye Nasjonalmuseet
OPPMØTE: Mellomstasjonen, Brynjulf Bulls plass 2, Vestbanen, Oslo

NB. Støvler eller vanntette sko er påkrevd, høyhælte sko er ikke tillatt.

Vel møtt!

***

Åpen dag på takterrassen er del av et større program med japanske kunstnere i Oslo:

9. september kl. 12.00-15:30 (fulltegnet):
Seminaret «Letters Sent from Heaven» diskuterer temaene kunst, vitenskap og klimahistorie. Seminaret er del av Ultima Academy og et samarbeidsprosjekt med Biologisk-dynamisk Forening. Avholdes i Mellomstasjonen – informasjonssenteret for det nye Nasjonalmuseet. Mer info.

9. september kl. 20.00-21.00 (utsolgt):
Fire verdensberømte japanske kunstnere opptrer sammen for første gang i forestillingenaform på takterrassen til det nye Nasjonalmuseet: Fujiko Nakaya, Ryuichi Sakamoto, Min Tanaka og Shiro Takatani. Mer info.

10. september inviteres publikum til innvielse av Fujiko Nakayas andre tåkeskulptur i Ekebergparken (vises ut september). I programmet inngår i tillegg en utstilling med fotografier av Fujiko Nakayas far, Ukichiro Nakaya, som åpner i Oslo Kunstforening 26. august.

Prosjektet er initiert av Oslo Kunstforening og utviklet i samarbeid med Ultimafestivalen, Statsbygg, Nasjonalmuseet, Dansens Hus og Ekebergparken. Kurator for prosjektet er kunstnerisk leder ved Oslo Kunstforening, Marianne Hultman. Prosjektet er laget innenfor parolen Oslo Kunstløype, et byutviklingsprosjekt som har som mål å synliggjøre samtidskunstinstitusjonene mellom Ekeberg og Tjuvholmen.

___________________________
Kontakt:
Eva Engeset, pressekontakt, Nasjonalmuseet,eva.engeset@nasjonalmuseet.no/ tlf.: 46 95 01 02.
Birgitte Bye, kommunikasjonsleder, Prosjekt nytt nasjonalmuseum, Statsbygg, birgitte.bye@statsbygg.no / tlf.: 95 91 88 79.

Nasjonalmuseet - Vi skaper nye generasjoner av kunstentusiaster