Arkitektur for fremtiden

Pressemelding   •   mar 07, 2012 14:00 CET

Ti anerkjente nederlandske arkitektkontorer presenterer mulige svar på samfunnsmessige problemstillinger innen matproduksjon, helse og omsorg, energi, tid, rom og sosiale relasjoner. «Architecture of Consequence» er produsert av Netherlands Architecture Institute, og er en internasjonal vandreutstilling.

De nederlandske kontorene er 2012Architecten, STEALTH.unlimited, Van Bergen Kolpa Architecten, MUST urbanism, Rietveld Landscape, ZUS, Powerhouse Company, biq stadsontwerp, Atelier Kempe Thill og OMA.

Utstillingen «Ildsjeler» knytter temaet til norske forhold. Her tar Arkitektkontoret Helen & Hard utgangspunkt i enkeltindivider som brenner for sine ideer og tiltak. I et større perspektiv kan nettopp lokale ildsjeler og deres prosjekter påvirke samfunnet i bærekraftig retning. «Ildsjeler» er produsert som en kommentarutstilling til «Architecture of Consequence», i et samarbeid mellom Nasjonalmuseet og Arkitektkontoret Helen & Hard AS.

Utstillingene presenteres som ett prosjekt under tittelen «Architecture of Consequence. Nederlandsk og norsk arkitektur for framtiden».

Det vil bli avholdt et dagsseminar 28. mars der en rekke av arkitektkontorene er representert.

Utstillingen åpner 9. mars og står til 27. mai.

For ytterligere informasjon, kontakt kurator Anne Marit Lunde tel. 21 98 21 94

Vi bygger en ny fremtid for kunsten!