Fra collage med menn i kvinneklær til minimalistiske møbler - Stort prisdryss på Kunstindustrimuseet -

Pressemelding   •   sep 01, 2014 13:42 CEST

Stiftelsen Scheibler i samarbeid med Nasjonalmuseet har gleden av å invitere pressen til utdelingen av Scheiblers Kunsthåndverkpris og Scheiblers Designpris 2014 torsdag 4. sept. kl. 13.00 i Storsalen i Kunstindustrimuseet, St. Olavs gate 1 i Oslo.  Begge prisvinnerne vil være til stede og tilgjengelig for intervjuer fra kl. 12.15. Prisvinnnernes arbeider som collage av menn med kvinneklær og renskårne minimalistiske møbler, vil bli vist på storkjerm i forbindelse med utdelingen. Prisene er på 150.000 kroner til hver av vinnerne.

Scheiblers Kunsthåndverkpris:
Karina Nøkleby Presttun f
. 1981 tildeles Scheiblers Kunsthåndverkpris 2014. Presttun er en ung tekstilkunstner med bachelor fra Kunsthøgskolen i Bergen i 2009. Hun har også svennebrev i grafisk trykk, og denne yrkeskombinasjonen kommer til uttrykk i hennes verk. Hun lager store, monumentale applikasjonstekstiler basert på fotografier med tusenvis av tekstilbiter som er skåret ut ved hjelp av laserkutter. Deretter er de møysommelig satt sammen i et storformat tekstil collage. Hennes prosjekt har i de senere år gått ut på å fotografere menn i kvinneklær. www.karinapresttun.no

Scheiblers Designpris:
Hallgeir Homstvedt. f. 1977, tildeles Scheibler Designpris 2014. Homstvedt arbeider med et renskåret, minimalistisk og elegant formspråk i møbler, belysning, porselen og elektroniske produkter. Han har markert seg som en av våre beste og mest allsidige unge designere. www.hallgeirhomstvedt.com

Prisutdeler er Kaci Kullmann Five fra Stiftelsen Scheibler.

Litt om Stiftelsen Scheibler
Stiftelsens formål er å støtte samfunnsnyttige og kulturelle tiltak. Styret innvilger støtte til konkrete prosjekter med hovedvekt på sosiale tiltak. Stiftelsen deler også ut priser. Midlene som deles ut av Stiftelsen Scheibler er avkastning av verdier tilført stiftelsen gjennom salg av Fabritiuskonsernet, som ble bygget opp av familien Scheibler. Kontaktperson Steinar Robarth mob. 908 62 447.