Lovprist arkitekturutstilling kommer hjem

Vi ønsker pressen velkommen til pressevisning i «Forms of Freedom. African Independence and Nordic Models» 22. januar kl. 11.00 i Nasjonalmuseet – Arkitektur. Påmelding: eva.engeset@nasjonalmuseet.no / tlf.: 469 501 02. Velkommen også til åpningsmarkering samme dag kl. 18.00.

Arkitekturbiennalen i Venezia regnes som verdens viktigste arkitekturutstilling. Nasjonalmuseets utstilling i Den nordiske paviljongen under fjorårets biennale ble sett av 200.000 og har høstet lovord internasjonalt. Nå kommer utstillingen hjem til Nasjonalmuseet og det norske publikum.

Nytt i utstillingen
Venezia-utstillingen presenteres i sin helhet i Nasjonalmuseet. Nytt i visningen nå er muligheten til å studere flere av arkitekt Karl Henrik Nøstviks tegninger – også i originalformat. Nøstvik var arkitekten bak blant annet Kenyatta International Conference Centre i Nairobi, og en av få arkitekter fra perioden med et bevart etterlatt arkiv.

Utstillingsarkitekturen i Venezia-presentasjonen var nøye tilpasset Den nordiske paviljongens arkitektur. For å vise publikum hvordan utstillingen så ut, vises arbeidsmodellen av paviljongen med utstillingen i miniatyr.

Det er til visningen i Oslo også laget en gratis publikasjon om et utvalg av prosjektene som presenteres i utstillingen, for eksempel det første fellesnordiske samarbeidsprosjektet Kibaha Education Center i Tanzania, Kenyatta Conference Center i Kenya, Fiskefrysefabrikken i Turkana, byplanleggingsprosjekter, urealiserte utopier og de såkalte systemskolene i Zambia.

Uutforsket felt i arkitekturhistorien
Utstillingen «Forms of Freedom» undersøker og dokumenterer hvordan moderne nordisk arkitektur inngikk som en vesentlig del av nordisk bistand i det østlige Afrika på 1960- og 70-tallet. Denne arkitekturen er et hittil uutforsket og udokumentert felt i nordisk og internasjonal arkitekturhistorie. Frigjøringen av Tanzania, Kenya og Zambia på 1960-tallet sammenfalt med opprettingen av statlig bistand i Norden. Kontakten mellom de nordiske sosialdemokratiene og de nye afrikanske sosialistiske statene var sterk og preget av gjensidig utviklingsoptimisme.

Utstillingen kretser rundt to begreper: «Building freedom» henspiller på hvordan arkitektene bidro i nasjonsbyggingen gjennom utdannings- og helseinstitusjoner, regjeringsbygg, industri, infrastruktur, by- og regionplaner. «Finding freedom» peker på sin side mot det eksperimentelle frirommet som åpnet seg i møtet mellom nordisk bistand og afrikansk nasjonsbygging, der progressive ideer kunne utvikles til løsninger på høyde med internasjonal avantgarde.

Utstillingen består av en serie «arkivvegger» med utdypende materiale (tegninger, fotografier, planer) fra 60- og 70-tallet. Samtidsfotografi av Iwan Baan (Kenya) og Mette Tronvoll (Zambia) viser hvordan noen av prosjektene er i bruk i dag.

Se utstillingens nettside her. Utstillingsbrosjyren ligger vedlagt pressemeldingen.

ARRANGEMENTSPROGRAM
Utstillingen følges av et rikholdig arrangementsprogram, for eksempel:

5. mars: Debattmøte: «Not good at all?»
65 videregående skoler ble bygget over hele Zambia i perioden 1971–78, med støtte fra Verdensbanken og Norad. En evalueringrapport fra 1977 ga skolene et rufsete ettermæle. Debattmøte om arkitekturen, mottakelsen og debattene i samtiden, og hvordan skolene oppfattes og brukes i dag. Med blant annet hovedarkitekt for skolene, Gunnar Hyll, og fotograf Mette Tronvoll, som fotograferte skolene i 2014.

26.–27. mars: «Forms of Freedom. Legacies of African Modernism»
Internasjonalt forskningsseminar i samarbeid med Institutt for sosialantropologi, UiO, med blant andre Antoni Folkers, Kunlé Adeyemi, Tom Anyamba, Guillaume Lachenal Haim Yacobi, Lukacz Stanek, Ruth Prince og Johan Lagae.

Se hele arrangementsprogrammet her.

Omtale av «Forms of Freedom» i internasjonale medier:

«This is a fascinating story, beautifully told», The Architectural Review.

«What distinguishes the Nordic pavilion from the other national pavilions is precisely how these global schisms have coalesced into a singular uplifting vision», Journal of Architectural Education.

«The installation works well against the clean simple, clean lines of the Pavilion itself», Abitare.

«Uanset hvilken inspiration kuratorerne har haft, så præsenterer udstillingen en række projekter, der ikke ofte vises frem, slet ikke på arkitektstandens mest prestigefyldte scene. Det gøres oven i købet særdeles smukt og respektfuldt overfor både arkitekter og brugere», Arkitekter Uden Grænsers Blog Arkitektens Forlag (DK).

Utstillingen «Forms of Freedom. African Independence and Nordic Models» er produsert av Nasjonalmuseet i samarbeid med utstillingsarkitekt Space Group, Arkitektur- och designcentrum i Sverige og Finlands arkitekturmuseum. Utstillingen vises i Nasjonalmuseet – Arkitektur 23. januar–19. april 2015.

Biennale Architettura 2014 ble arrangert i Venezia 7. juni–23. november 2014. Verdens viktigste arkitekturutstilling hadde 228 000 besøkende i 2014.

Mer informasjon: Eva Amine Wold Engeset, presseansvarlig: 469 501 02, eva.engeset@nasjonalmuseet.no