Munch 150 og Løten kommune inviterer til historisk fødselsdagsfeiring

Munch 150 og Løten kommune inviterer til historisk fødselsdagsfeiring

Munch-jubileet har så langt vært en stor suksess med aktiviteter i hele landet og nesten en halv million besøkende på utstillingen i Oslo. Torsdag 12. desember avsluttes jubileet med festforestilling og fødselsdagsfeiring i Terningen Arena i Elverum.

Edvard Munch ble født på gården Engelaug Østre i Løten 12. desember 1863. På denne dagen, 150 år etter, inviterer Munch 150 og Løten kommune til festforestilling og fødselsdagsfeiring i Terningen Arena i Elverum, nær Edvard Munchs fødested på Løten.

Munch 150 og Løten kommune er stolte over kunne melde at forfatter Karl Ove Knausgård bidrar til festforestillingen «Edvard Munch 150 år!». Den bokaktuelle forfatteren holder forestillingens festtale, der han reflekterer over jubilanten og kunsten.

På programmet står også Ungdomssymfonikerne med Strauss, Stravinskij og Beethoven på repertoaret. Med seg har orkesteret solist Birgitte Christensen (sopran) og dirigent Rolf Gupta.

I tillegg gjester Jo Strømgren Kompani forestillingen med utdrag fra sin oppsettning «The Painter», der publikum gjennom store, livaktige dokker møter Edvard Munch som gammel, ung og barn.

Prosjektleder for Munch 150 i Løten, Kjersti Sandvik, representerer det stolte vertskap:

-Munch-jubileet i Løten har vært som et eventyr for oss. Vi har hatt høy aktivitet siden sommeren 2012 med åpning av vårt Munch-senter og fotopunkt ved Engelaug Østre. I jubileumsåret har vi hatt en storsatsning på barn og unge, og alle skolebarna i Løten har besøkt jubileumsutstillingen Munch150. Nå gleder vi oss til å invitere til 150-årsdag på hjemmebane og håper mange vil komme og feire sammen med oss!

Elsebet Kjerschow, det nasjonale jubileets prosjektleder, deler Løten-vertskapets oppfordring:

-Det er en stor glede å få avslutte Munch-året 2013 med festforestilling ved Munchs fødested – og det på selve dagen for kunstnerens fødsel. Hele jubileumsåret har vært en stor fest både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Vi håper og tror at vi med dette jubileumsåret har lykkes med vårt mål om å øke kunnskap, nysgjerrighet og begeistring for Munchs kunst.

Som seg hør og bør blir det også fødselsdagskake og sang i anledning dagen. I pausen synger barn fra Løten for jubilanten mens publikum får servert bursdagskake. Forestillingen er åpen for alle, og billetter er lagt ut for salg her.

Om Munch 150

I 2013 feires 150-årsdagen for Edvard Munchs fødsel og gjennom en rekke kulturarrangementer markeres Munch og hans kunstnerskap. Høydepunktet var jubileumsutstillingen med nesten en halv million besøkende, men det er og har vært utstillinger, forestillinger, konserter, foredrag og kulturaktiviteter over hele landet. Tre større forskningsseminarer har vært eller skal arrangeres, det har vært utgitt rundt tyve bøker og flere filmer har vært produsert eller er under arbeid. Internasjonalt er det stor oppmerksomhet rundt Munch med utstillinger fra New York til Tokyo.

Munch 150 er et samarbeid mellom Munch-museet og Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design. Se munch150.no

Kjersti Sandvik

Prosjektleder Munch150 i Løten