Legger dagens boligpolitikk til rette for gode boliger for folk flest? Utstillingen "Visning" i   Nasjonalmuseet – Arkitektur  undersøker og diskuterer denne problemstillingen. "Visning" åpnet 27. april og står til 30. desember.
Legger dagens boligpolitikk til rette for gode boliger for folk flest? Utstillingen "Visning" i Nasjonalmuseet – Arkitektur undersøker og diskuterer denne problemstillingen. "Visning" åpnet 27. april og står til 30. desember.

​Ny utstilling i Nasjonalmuseet – Arkitektur stiller spørsmålet: Hva kjennetegner en god bolig?

Får Oslos førstegangskjøpere og andre boligsøkere kvaliteten de betaler for i jakten på et eget hjem? Er boligen forvandlet fra et hjem til et investeringsobjekt? Legger dagens boligpolitikk til rette for gode boliger for folk flest? Dette er noen av spørsmålene utstillingen «Visning»  diskuterer og prøver å besvare. Utstillingen åpnet 27. april og står til 30. desember.

Oslo har de siste årene vært blant de raskest voksende byene i Europa. Det har blitt bygget boliger stadig raskere, høyere og tettere. Utstillingen undersøker over 20 boligprosjekter fra hovedstaden de siste ti-femten årene. Hvordan sikres urban bokvalitet, uteområder, nabolag, dagslys og planløsninger i nye byboligprosjekter? Utstillingen viser også et knippe boligprosjekter fra andre europeiske storbyer som Wien, Berlin og København. Kan andre måter å organisere boligbygging på gi bedre boliger og dermed bedre livskvalitet?

Utstillingen er organisert rundt fire temaer.
Midt i utstillingsrommet vises store og relativt typiske boligprosjekter i Oslo sentrum – Sørenga og Kværnerbyen. For øvrig er utstillingen organisert rundt fire temaer som påvirker boligens utforming og beboernes livskvalitet:

1. Økonomi, som ser på hvordan en toromsleilighet utvikles med endringer i økonomiske betingelser og byggetekniske regelverk
  2. Bo sammen, som tematiserer fellesskap og delingskultur i både eldre og nyere boligprosjekter
  3. Arkitektur, som løfter frem kvaliteter som lys, luft, takhøyde og utsikt
  4. Miljø, som diskuterer nødvendige endringer for en bærekraftig utvikling, gjenbruk, økologi og helse.

Utstillingene «Visning» og den fornyede samlingsutstillingen «Boligideer», som åpnet 2. mars, utfyller hverandre. Mens «Visning» stiller spørsmålstegn ved dagens boligbygging, gir «Boligideer» innblikk i boligidealer og -ideer fra de siste hundre årene.

Utstillingen er produsert av Nasjonalmuseet i samarbeid med arkitektene Helen & Hard.

For ytterligere opplysninger, kontakt prosjektgruppa ved leder Nina Frang Høyum nina.hoyum@nasjonalmuseet.no 48 03 48 52.