​Thorhild Widvey avduker toppverk i Nasjonalmuseet

​Thorhild Widvey avduker toppverk i Nasjonalmuseet

Thorhild Widvey avduker toppverk i Nasjonalmuseet

Sparebankstiftelsens innkjøp er en sensasjon, sier Nasjonalmuseet

Endelig får det norske publikum se de to sentrale verkene som Sparebankstiftelsen DNB kjøpte tidligere i år. De to verkene fra tysk ekspresjonisme er kjøpt på auksjon for til sammen 55 millioner kroner. Takket være Sparebankstiftelsen DNB, vil disse verkene nå være tilgjengelige for Nasjonalmuseets publikum.

Gjennom stiftelsens langtidsdeponering i Nasjonalmuseet har en privat aktør bidratt til berikelse av en samling og tilgjengeliggjøring av kunst. – Det gleder meg at det norske publikum nå får anledning til å se disse flotte maleriene. At bildene er kjøpt av Sparebankstiftelsen DNB for å vises i Nasjonalmuseet, er i tråd med regjeringens ønske om samarbeid mellom private aktører og museene våre, sier kulturminister Thorhild Widvey.

Maleriene, som publikum skal kunne se i Nasjonalgalleriet fra 5. mai, Erich Heckels Badende am Waldteich og Karl Schmidt-Rottluffs Badende am Strand, er sentrale kunstverk fra det 20. århundret.

Med disse to enestående kunstverkene har vi fått et flott tilskudd til vår samling, takket være Sparebankstiftelsen DNB. Det er en glede å kunne vise dem for publikum, sier direktør ved Nasjonalmuseet Audun Eckhoff. – Dette er jo også et forbilledlig eksempel på privat-offentlig samarbeid slik som regjeringen etterlyser, tilføyer Eckhoff.

Nasjonalmuseet og Sparebankstiftelsen DNB har siden 2009 samarbeidet strategisk om å satse på tysk ekspresjonisme. – Det gode samarbeidet har resultert i ti verk fra åtte sentrale kunstnere; Nolde, Kirchner, Schmidt-Rottluff, Heckel, Macke, Pechstein, Münter og Rohlfs. Gjennom denne satsningen er vi glade for å bidra til å fylle hull i museets samling og bidra til at Nasjonalmuseet kan sette sine Munch-verker inn i en større sammenheng, sier administrerende direktør i Sparebankstiftelsen DNB André Støylen.

Bildene avdukes av kulturminister Thorhild Widvey tirsdag 5. mai kl. 10.00 i Nasjonalgalleriets

2. etasje, sal 23. Pressen er hjertelig velkommen til å delta i avdukingen!

For mer informasjon om kunstverkene og satsningen på tysk ekspresjonisme, vennligst kontakt avdelingsdirektør i Nasjonalmuseet, Nils Ohlsen, tlf 404 26 263 eller kunstrådgiver/kurator i Sparebankstiftelsen DNB, Oda Wildhagen Gjessing, tlf 951 06 869.