Nye attraksjoner for barn og unge på museet

Nyhet   •   apr 17, 2018 10:19 CEST

Illustrasjon: Expology

Naturhistorisk museum får fem millioner kroner fra Sparebankstiftelsen DNB til installasjoner som skal levendegjøre vær- og klimafenomener.

Høsten 2019 åpner Klimahuset i Botanisk hage på Tøyen. Det skal formidle kunnskap om klima og klimaendringer. Med støtte på fem millioner kroner fra Sparebankstiftelsen DNB vil nye installasjoner i uteområdene rundt Klimahuset levendegjøre viktige vær- og klimafenomener.

– Dette er en fantastisk gave som vil gi nye spennende opplevelser til våre besøkende. Vi er spesielt glade for å kunne skape aktiviteter og gode møteplasser for barn og unge, sier museumsdirektør Tone Lindheim.

En av idéene involverer lyddusjer hvor publikum kan høre hvordan unge og gamle trær overlever ulike årstider og endringer i været, kampen om solskinn og hvordan vann suges opp, fordamper og blir til skyer. Illustrasjon: Expology

Om Klimahuset
Naturhistorisk museum bygger et nytt Klimahus som åpner høsten 2019 i Botanisk hage på Tøyen. Huset vil gi rom for forskningsbaserte utstillinger, foredrag, filmer, debatter og opplevelser knyttet til klima og klimaendringer. Huset er på 650 m2 og skal fylles med aktiviteter fra morgen til kveld. Klimahuset etableres takket være en gave fra UMOE AS

Uteområdet med sine installasjoner vil være en forlengelse av utstillingene inne i Klimahuset. De vil ramme inn selve bygget, men også bli en attraksjon i seg selv. Midlene fra Sparebankstiftelsen DNB vi finansiere opparbeiding av uteområdene med fire installasjoner hvor barn kan oppleve vær- og klimafenomener:

• Trærne forteller
  • Regnplassen
  • Vindskogen
  • Tåketreet

De nye attraksjonene i uteområdene vil være gratis tilgjengelig for alle besøkende til Naturhistorisk museum/Botanisk hage hele året. Klimahuset og utearealene her vil øke barn og unges forståelse for sammenhengene i naturen, stimulere til naturopplevelser og inspirere til nysgjerrighet. I tillegg vil det skape møteplasser for felles opplevelser på Tøyen.