Blogginnlegg -

Ericsson har et problem. Kan du hjelpe?

I forbindelse med innovasjonskonferansen Technoport (28.- 29.april) inviteres du til å bli med å løse telekomgiganten Ericssons utfordringer med 5G-teknologi.

NCEI har en samarbeidsavtale med innovasjonskonferansen Technoport og i den forbindelse presenterer vi en workshop som er spesielt relevant for våre medlemmer. I workshop-konseptet Share the Problem inviteres du til å løse reelle industrielle utfordringer.

Ericsson jobber med nestegenerasjons trådløse mobilnettverk, ofte referert til som 5G. 5G vil ikke bare ha høyere ytelsesstandarder enn 4G, det vil også ha en helt annen struktur. Dette gir mange nye muligheter, men også noen utfordringer.

Strukturendringer: 5G vil være mer mangfoldig enn dagens nettverk på grunn av sin integrasjon med andre etablerte nettverksteknologier (eks. wi-fi). I dag er opprettes telefontilkoblinger fra én bruker til en annen ved hjelp av en sentral. I 5G-systemet oppprettes tilkoblinger på en rekke nye måter - blant annet gjennom lokale nettverk, flere enheter i lenker eller direktetilkoblingen mellom to enheter.

Operasjonelle endringer: Nettverkets infrastruktur vil bli programvarebasert, med større fleksibilitet og dynamikk enn dagens nettverk. Det vil også bli mer selvbevisst gjennom konstant selvanalyse, slik at nettverket kan tilpasse seg og optimaliseres i henhold til sine omgivelser. Dette kan også gjøre visse funksjoner og tjenester tilgjengelige via egne programmeringsgrensesnitt (såkalte APIer).

Endringene åpner for at alle våre mobile enheter, som telefoner, tabletts, kameraer eller biler, vil kunne fungere som repeatere, små antenner og basestasjoner. Slik blir våre enhetene en integrert del av en felles infrastrukturen.

5G vil forandre måten digital kommunikasjon foregår på, og spørsmålet Ericsson stiller i denne workshopen er både enkelt og svært komplisert på samme tid: Hvordan gjør vi dette?

Utfordringen
Technoport og Ericsson inviterer deg til å delta i en tverrfaglig workshop for å vurdere hvordan det fremtidige 5G-nettverket vil kunne brukes, og hvordan forbrukerne kan betale for det.

Workshopen vil fokusere på følgende spørsmål:

1. Hvordan kan en distribuert , crowd-aktivert , software-definert nettverksinfrastruktur påvirke ulike bransjer og sektorer

2. Hvilke levedyktige betalingsmodeller kan utvikles å realisere den?

Les mer om workshopen her.

Partnerpris
Workshopen vil foregå i tirsdag 29. april, mellom kl 11.00 og 16.00. Som NCEI-medlem får du partnerpris på konferansen, både på hele arrangementet og på éndagspass. Oppstartsselskaper får egen spesialpris.

Påmelding finner du her. Du får frem partnerpriser ved å velge kategorien partner event participant

Technoport er en årlig konferanse i Trondheim hvor forskere, investorer, utviklere, gründere, industribyggere og studenter møtes for å skape nye ideer og nytt næringsliv. Under konferansen skal deltakerne også utforske nye arbeidsverktøy for ideutvikling og teknologisk problemløsning.

Technoport 2014 foregår 28. - 30.april på Gløshaugen. Trykk for mer info om Technoport.

• Entreprenørskap

• nce instrumentation
  • telekom
  • technoport