Torbjørn forklarer strategien for 2014

Styret i NCEI har nylig avsluttet arbeidet med strategien for 2014. I dette intervjuet forteller Torbjørn Akersveen hva du som medlem bør vite.

Strategiarbeidet startet med en samling på Brekstad med både medlemmer, stab og styret. Referatene fra de livlige diskusjoner ble overgitt styret til behandling og nå foreligger en ny strategi - NCEI Fokus 2014.

- Hva var det vanskeligste med årets strategiarbeid?

- Jeg liker ikke spørsmålet, Isaksen. Strategier er ikke vanskelig å lage. Det som er vanskelig er å realisere dem. Enkelte deler av strategien kommer til å bli vanskeligere å føre frem til målbare resultater enn andre deler. Den forplikter.

- Er målbarheten viktigere enn effekten?

Nei. Men disse henger ofte sammen og er viktige for våre muligheter som klynge. Målbare resultater er vårt bread and butter, og til syvende og sist det som medlemmene også er opptatt av. Målbare resultater kan åpne dører til europeiske samarbeid og hos Innovasjon Norge.

- Så hva er nytt i årets strategi?

De er tre endringer av interesse i årets strategi. Vi vil kjøre sterkere enn tidligere på bedriftsprosjekter både innen teknologiutvikling og internasjonal markedsorientering. Vi har lagt vesentlig vekt på tilbakemeldinger vi har fått fra medlemmene om dette.

- Noen bestemte marked?

Ja, vi vil fokusere på olje og gass i markedsarbeidet vårt. Vi vil også ha flere bedriftsprosjekter i bunnen av innovasjonstrakta vår (NCEIs innovasjonsmodell red.anm.) og slik forsøke å skape flere slike kontaktpunkt mellom aktører i ulike ledd av leverandørkjeden.

- Neste punkt!

Vi ønsker å utvide aktiviteten vår til å involvere andre klynger for å høste av deres styrker. Vi er sterke på teknologi og kompetanse, og har noe å tilby. Andre er sterke på internasjonalisering og marked. Da vil samarbeid kan ha gjensidig positive effekter.

- Hvordan vil disse samarbeidene foregå og hvilke klynger er aktuelle?

Flere klynger er av interesse, men vi har allerede underskrevet en samarbeidsavtale med NCE Subsea i Bergen. De er gode på marked og internasjonalisering, men sitter langt fra kunnskapskildene i Trondheim. Vi skal til å lage en handlingsplan som samordner våre aktiviteter på noen strategisk viktige punkter.

- Men hvordan kan medlemmene i NCEI benytte seg av denne avtalen?

Våre bedrifter kan høste av dette samarbeidet ved at de får et bredere bedriftsnettverk å finne samarbeidspartnere i. Vi skal sørge for en kontaktflate mot medlemmene i eksempelvis NCE Subsea på relevante områder. Så våre medlemmer må gjerne sjekke medlemslistene deres og begynne å se etter muligheter.

- Og siste punktet er?

Styret har jobbet mye med exit 2016, altså fremtiden til klyngen uten finansiering fra NCE-programmet. Det er svært mange muligheter her og vi er forsiktige så vi ikke binder oss til masten. Dette er kanskje det viktigste punktet i årets strategi.

- Men hva skjer i 2017?

Det vet vi ikke enda. Og det har vi bestemt oss for å ikke vite. Men la det være klart og tydelig at alt vi gjør fremover skal underbygge en tilværelse for klyngen utover denne kontraktsperioden, altså en ny klyngekonstellasjon. Vi skal skape fremtiden på tuftene av samarbeidsrelasjonene, tilliten og klyngekompetansen vi har bygget de ti siste årene.

- Hva med frokostmøtene?

Våre nettverksmøter, altså både frokoster og workshoper, fungerer meget godt og trekker folk inn i klyngeesamarbeidet og genererer resultater for de involverte. Vi ser ingen grunn til å forandre på dette og ønsker selvfølgelig å opprettholde nivået på disse aktivitetene i 2014

- Takk Torbjørn. Da skal du få muligheten til oppsummere strategien i tre setninger.

NCEI Fokus 2014 sier at aktivitetene skal ha større betydning for bedriftene enn tidligere. Dette skal gjøres ved å styrke satsingen på bedriftsprosjekter og skaffe nye samarbeidspartnere. I tillegg bereder vi løpene grunnen for et trøndersk klyngesamarbeid utover etter 2016.