Årets Kjøpesenter 2014 - Nominerte

Tre kjøpesentre er nominert til prisen "Årets Kjøpesenter 2014" som deles ut under Kjøpesenterkonferansen på Clarion Hotel & Congress Oslo Airport 23.oktober. Utmerkelsen utdeles hvert år av Nordic Council of Shopping Centers til den fremste representanten for moderne norsk kjøpesenterdrift. Prisen deles ut i år for 21. gang. Vinneren av årets pris blir automatisk nominert til konkurransen for Årets Nordiske Kjøpesenter i NCSC. Juryen for "Årets Kjøpesenter 2014" har bestemt at Sirkus Shopping, Strømmen Storsenter og Vestkanten Storsenter skal konkurrere om tittelen.

Kandidatene er vurdert på områdene intern og ekstern markedsføring, organisering og drift, arkitektur og senterutvikling og miljø. Kriteriet er at senteret på ett eller flere av disse områdene skal ha gjort noe som er enestående og nyskapende de siste 12 måneder, eller som er gjort på en mer fremragende måte enn andre.

Kandidatene er nominert på følgende grunnlag:

Sirkus Shopping,
Trondheim

Sirkus Shopping er et av de største rehabiliteringsprosjektene i norsk kjøpesenterhistorie. Det var et modig valg å rive hele det gamle senteret for så å bygge opp et nytt. Dette på bakgrunn av løpende leiekontrakter og at senteret var godt drevet før rivning. Sirkus Shopping har nå vært i drift i 2 år. Eier har vært svært raus med fellesarealene, hvor det blant annet er lagt vekt på bruk av vakre og komfortable møbler. Senteret har en storskjerm midt i senteret der de blant annet viser TV sendinger, de har egen «manneparkering» med bilutstilling, fotballsendinger og kafe. Senteret har en veldrevet foodcourt med utradisjonelle serveringskonsepter. Parkeringsanlegget er også av meget høy standard og det er svært godt skiltet. Juryen synes det er interessant at Sirkus Shopping gjør flere fornyelser i fellesarealene hvert år.

Juryen mener at Sirkus Shopping som konsept er godt differensiert fra andre konkurrenter.
Sirkus Shopping har en kundeorientert strategi, der de skal gi kundene «Store opplevelser». Aktivitetene er spesielt tilpasset hver enkelt målgruppe. Det mest fremragende er at senteret i 2013 hadde 150 aktiviteter og konserter for kundene, med økt omsetning på de fleste aktivitetsdagene. Strategien har resultert i at store musikkmanagement ber om å få komme hit med sine promoteringer. Senteret har eget lekeland og de tilbyr utlån av el-bil til kundeklubbmedlemmer.

Senteret viser ansvar ved å foretrekke leverandører som tar samfunnsansvar og har et løpende samarbeid med veldedig organisasjoner. Eier har i tillegg en egen stiftelse hvor en del av overskuddet tilfaller.

Sirkus Shopping har et meget sterkt miljøfokus. De har en egen person til å håndtere avfall og varelevering og kan vise til flere besparelser i 2013.

Strømmen Storsenter, Strømmen

Strømmen Storsenter er bygd opp på fundamenter av en tidligere industribedrift. Elementer fra industrien er ivaretatt som historiske symbol, i den opprinnelige delen av senteret. I forbindelse med utvidelsen av senteret i 2012, var det viktig å bygge en kontrast til dette, og samtidig ta vare på deler av historien i et moderne fremtidsrettet uttrykk. Utvending ble senteret revitalisert slik at det nå fremstår som et helhetlig bygg sett utenfra. Det skal nevnes at funksjonshemmede har vært med i byggeprosessen for å tilrettelegge bedre for denne gruppen. Strømmen Storsenter består av 200 butikker og er i dag Norges største kjøpesenter målt i antall butikker.

Strømmen Storsenter har fokusert på å være størst i utvalg innenfor mote, sport og interiør og har en visjon om å inspirere. Eier har tilrettelagt godt for at flere lokale aktører skulle få muligheten til å lykkes og de har fått tilpasset konsepter som ikke har vært i markedet tidligere. Kundene er også blitt hørt ved å sette opp en «ønskebrønn» på senteret. Der er blitt laget en utradisjonell handlegate hvor butikkene har fått frihet til å forme sine egne fasader. Juryen mener senteret absolutt er inspirerende med sin butikkmiks og har opptil flere «diamanter». Det er også sjarmerende, hyggelig og moderne design på toalettsoner og med gasspeis integrert i blant annet cafe fasade mot fellesareal.

Strømmen Storsenter jobber strategisk for å hente nye kundegrupper til senteret. De har et stort markedsføringsbudsjett og bruker mulighetene til å være sterkt tilstede og ta over større markedsområder i perioder. Av medievalg og kampanjer viser Strømmen Storsenter kreativitet og synlighet i en rekke kanaler. Senteret har også oppnådd 25.000 medlemmer i sin kundeklubb og de har lykkes godt med personal shopper.

Juryen gir honnør til driftshåndteringen på senteret. Strømmen Storsenter har kommet langt i bruk av moderne verktøy for driftsoptimalisering og kan vise til reduserte kostnader i energiforbruk. Varemottaket er «outsourcet» og bemannet, samt tilrettelagt for effektiv og nytenkende varelevering hvor butikker kan hente varer når de selv har tid. Det er også mulighet for nattleveranser og utvidet tjeneste. Felleskostnadene holdes lave.

Av alle Olav Thon Gruppens kjøpesenter har Strømmen Storsenter høyest omsetning pr. kunde, lavest svinn og selger mest gavekort -28 millioner i 2013. De har også vært av de beste i kundeundersøkelser gjennomført for handelsregionen i 2013 og av NCSC i 2014. Strømmen Storsenter skal også ha honnør for at de tørr å satse, selv om det ikke alltid går.

Vestkanten, Bergen

Vestkanten Storsenter har blitt utvidet i flere trinn, med siste utvidelse av handelsareal i 2012. Senteret favner et stort segment med flere bærende elementer; handel, integrert badeland, ishall, bowling, bibliotek og et stort tilbud av offentlige tjenester. Handelen er konsentrert, men likevel godt integrert arkitektorisk med alle aktivitetsarenaene. Senteret fremstår som et komplett senter, med en solid butikkmiks – flere lokale aktører, godt tilpasset målgruppen. Bowlingen drives av senteret med overskudd, og siste tilskudd er en oppgradert velvære avdeling som tilfører en ny dimensjon innen helse og velvære. Det er fine overganger mellom ny og gammel del. Senteret har blitt et sentrum og et naturlig møtested for handel, kultur, helse og fritid. Med dette i bunn, ønsket Vestkanten Storsenter å være best på de små tingene i 2013.

Juryen berømmer Vestkanten Storsenter langsiktig for at de arbeider langsiktig og har en god strategi for hvordan de skal ta sin posisjon som regionens (bydelens) handels- og opplevelses destinasjon – da i en region med stor konkurranse. Vestkantens mange bruksområder har gjort det mulig å ta markedsandeler fra flere bydeler omkring. Ledelsen er fremtidsrettet og visjonære. Vestkanten Storsenter kan vise til dokumenterte resultater og gode tiltak for vekst, handel og opplevelse.

Ledelsen er meget engasjerte i senterets utvikling, så vel internt som eksternt. Strategien er å være «på fornavn med alle». Det satses stort på intern opplæring av ansatte via e-læring. De har utviklet Vestkantskolen inkluderer korte videoklipp med tydelige budskap til de ansatte. Her bruker ledelsen seg selv og profesjonelle aktører innenfor salgsutvikling.

Vestkanten Storsenteret bruker i stor grad tradisjonelle markedsføringsmetoder, som passer godt til målgruppen «familien». De har en klar målsetning for aktivitet, markedsføring og synlighet utenfor senteret. De har hatt suksess med trykte og digitale verdikuponger i 2013. Juryen berømmer Vestkanten Storsenter for sin evne til å utvise samfunnsansvar og måten de favner sitt lokalmiljø, blant annet gjennom sitt engasjement i MO-LA stiftelsen og øvrige lokale tiltak.

Juryen synes driftsavdelingen er meget profesjonell og det er bevisst ansatt fagpersoner med ulik bakgrunn. Pensjonister er ansatt for å håndtere mindre oppgaver. Senteret har utviklet egen digital applikasjon « Klart Senter» for driftskoordineringen. Vestkanten Storsenter er også nominert til Årets Driftsteam 2014.

Tidligere vinnere av prisen:
City Syd -Trondheim (1993), Sandvika Storsenter - Bærum (1994), Meyer-Senteret - Mo i Rana (1995), Galleriet Bergen (1996), Ski Storsenter (1997), Trondheim Torg (1998), Strømmen Storsenter (1999), Byporten Shopping - Oslo (2000) Amanda Storsenter - Haugesund (2001), Oslo City (2002), Amfi Narvik (2003), CC Vest – Oslo (2004), Sartor Senter - Bergen (2005), CC Gjøvik (2006), Herkules - Skien (2008), Oslo City (2009), Sandvika Storsenter (2010), AMFI Alta (2011), Storo Storsenter (2012) og Gulskogen (2013). I 2008 ble det besluttet å omdefinere prisen til å gjelde for inneværende år. 2007 er derfor hoppet over.

Nordic Council of Shopping Centers Norge er den eneste foreningen i Norge for kjøpesenterbransjen og den norske avdelingen har ca. 350 medlemmer. Totalt har den nordiske foreningen over 1200 medlemmer, og har aktiviteter i alle nordiske land. Formålet for foreningen er å lage møteplasser hvor det skapes faglige og menneskelige relasjoner, enten du er senterleder, sentereier, leietaker/detaljist eller tjenestetilbyder. Arrangementene i Norge er fagseminarer, studieturer til utlandet og Kjøpesenterkonferansen hver høst. I tillegg har medlemmene tilgang til flere nordiske arrangement. Den nordiske foreningen tilbyr også en universitetsutdannelse i Center Management, som gir studiepoeng. Foreningen står bak utdelingen av Kjøpesenterprisene: Årets Kjøpesenter, Årets Butikkjede, Årets Driftsteam og Den Gylne Idé. Disse prisene deles ut på Kjøpesenterkonferansen hvert år. For mer informasjon om konferansen og prisene, se www.kjøpesenterkonferansen.no

Årets jury har bestått av:

Odd Gisholt

Handelshøyskolen BI

Elisabeth Loch

Steen & Strøm Gulskogen

Mona Elise Kotte-Eriksen

Kid Interiør

Michael Bowe

AMB Arkitekter

Odd Sverre Arnøy

Kitch`n

Line Victoria Bergh (juryformann)

CC Vest, Mustad Eiendom

Prisen deles ut torsdag 23..oktober under Kjøpesenterkonferansen 2014 på Clarion Hotel & Congress Oslo Airport.

• næringseiendom
  • handelseiendom
  • eiendom
  • real estate
  • shopping centers
  • retail
  • nordic council of shopping centers
  • ncsc norge
  • ncsc
  • årets kjøpesenter 2014

Nordic Council of Shopping Centers Norge er den eneste foreningen i Norge for kjøpesenterbransjen og den norske avdelingen har nærmere 350 medlemmer. Totalt har den nordiske foreningen over 1100 medlemmer, og har aktiviteter i alle nordiske land.

Formålet for foreningen er å lage møteplasser for bransjen, hvor det skapes faglige og menneskelige relasjoner, enten du er senterleder, sentereier, leietaker/detaljist eller tjenestetilbyder.

Arrangementene i Norge er fagseminarer, studietur til utlandet og Kjøpesenterkonferansen hver høst. I tillegg har medlemmene tilgang til flere nordiske arrangement. NCSC tilbyr også utdannelse innen Center Management.

NCSC står også bak utdelingen av Kjøpesenterprisene: Årets Kjøpesenter, Årets Butikkjede, Årets Driftsteam og markedsprisen Den Gyldne Idé. Disse prisene deles ut på Kjøpesenterkonferansen hvert år. For mer informasjon om konferansen og prisene, se www.kjøpesenterkonferansen.no