NASA-inspirert dusjsystem testes av Nemko

Press Release   •   Jan 13, 2016 15:16 CET

Orbital Systems' banebrytende, miljøvennlige dusjsystem er ikke lenger bare for astronauter – det er nå tilgjengeliggjort for folk flest. Etter å ha blitt anerkjent med en prestisjefull medalje fra Edison Awards og Great Design Prize har det svenske militæret, hoteller og offentlige institusjoner anskaffet løsningen. Norske Nemko spiller en sentral rolle i utviklingen av systemet.

Orbital Systems er et svensk clean-tech-selskap som har utviklet verdens mest effektive og avanserte dusjsystem og har bidratt til å spare 1,2 million liter vann siden det ble lansert kommersielt i november 2014. Den patenterte teknologien sparer opp til 90 prosent vann og 80 prosent energi.

Inspirert av NASA
Inspirert av et akademisk prosjekt med NASA, har Orbital Systems videreført en teknologi som er ment for romstasjoner. Ved hjelp av mikro- og nano-filtreringsprosesser renses vannet, og vannets varme bevares til neste gangs bruk. Blant investorene er Skype-gründer Niklas Zennström, og selskapet håper at de ved hjelp av ytterligere finansiering kan spare 1 milliard liter vann innen utgangen av 2016.
- Planeten må spare vann og energi. Orbital Systems dusjenheter gjør nettopp det, uten at det går på bekostning av komfort og hygiene. Nå som produktet er prøvd ut, solgt og installert, er vi klare for neste skritt og lanserer produktet på verdensbasis. Vårt mål er veldig enkelt: å hjelpe folk over hele verden å spare energi og vann, og bidra til å skape en mer bærekraftig fremtid, sier Mehrdad Mahdjoubi, grunnlegger av Orbital Systems.

Nemko avgjørende
Det norske rådgivnings- og sertifiseringsselskapet Nemko fikk rollen allerede tidlig i produktutviklingsprosessen. Nemko rådgir, tester og sertifiserer dette banebrytende dusjsystemet, slik at markedsadgangen til Europa og USA blir enklere. – Rådgivning til valget av de riktige komponentene, og til valg av riktig standard-systemer, er en avgjørende fase i produktutviklingen. Vi er veldig stolte av å få være med på dette spennende prosjektet, som handler om å ta banebrytende og miljøbesparende løsninger ut i verden, sier Grete Asplund, konserndirektør i Nemko.

Når miljømål for 2020
Malmø by har kjøpt Orbital Systems dusjenheter etter svært vellykkede testinger. De to første dusjenhetene ble installert på Ribersborgs offentlige svømmebasseng i Malmø, i løpet av sommeren 2013. Etter to måneder hadde enhetene spart mer enn 100.000 liter vann. Avtalen kom i havn etter at CNN presenterte systemet i det internasjonale programmet «Blueprint», som viser det mest avanserte i design og teknologi fra hele verden.
– Vi er glade for å installere Orbital Systems produkter fordi det vil bidra til at Malmø når sine ambisiøse miljømål for 2020. Det vil spare byen vår energi og penger, og vil bidra til et mer bærekraftig samfunn, sier Håkan Blixt, eiendomssjef i Malmø.

Nemko er en ledende leverandør av internasjonale sertifikater for elektrisk- og elektronisk utstyr. Selskapet har testekspertise innen medisinsk utstyr, husholdningsprodukter, radio og telekom, it, maritim, olje og gass. Nemko var blant de første i verden til å tilby markedsadgang-tjenester og har hjulpet noen av verdens største selskaper med å få deres produkter ut i verden.

Nemko jobber globalt med testing, inspeksjon og sertifisering av produkter og systemer, samt for installasjoner og personell. Nemko var med på å grunnlegge multinasjonale sertifiseringsavtaler, som ENEC og CB- og IECEx-systemene