Hollywood-stjernen Carrie-Anne Moss til norske Wisting

Carrie-Anne Moss, kjent fra blant annet de populære Matrix-filmene, er klar for norske TV-skjermer. Moss er på plass i Larvik hvor hun skal spille mot Sven Nordin i spenningsserien Wisting som kommer på TV3 og Viaplay.

– Å få være med på et prosjekt av dette kaliberet er utrolig gøy! Historieformidling gjennom et skandinavisk perspektiv, og å få mulighet til å jobbe med skuespillere som Sven Nordin er utrolig spennende, forteller den anerkjente skuespilleren.

Hollywood-stjernen kan også avsløre at hun har hatt et ekstra øye til Norges utøvere under de olympiske lekene i Pyeongchang:

– Etter at jeg fikk vite at jeg hadde fått denne rollen har det vært langt morsommere å følge med på OL. Go Norway, go, er den entusiastiske meldingen fra Moss.

Spiller FBI-agent

Moss er i Norge for å spille FBI-agenten Maggie Griffin, som blir en viktig brikke i etterforskningen av et mystisk mord sammen med William Wisting (Sven Nordin). Regissørene Trygve Allister Diesen og Katarina Launing er veldig glade for at Moss har takket ja til å være med i TV-serien.

– Vi er ekstremt glade for at Moss skal være med på dette prosjektet. Hun fanget alles oppmerksomhet med sin tolkning av Trinity i Matrix-filmene og har en imponerende CV. Vi er overbevist om at hun vil gjøre en fantastisk rolle som FBI-agent Maggie Griffin, og vi ser fram til å jobbe med henne, forteller regissørene.

Fikk sitt gjennombrudd i Matrix

Moss fikk sitt kommersielle gjennombrudd i rollen som Trinity fra Matrix-filmene på slutten av 90- og starten av 2000-tallet, hvor hun spilte mot Keanu Reeves og Laurence Fishburne. Kanadieren har også spilt i en rekke kritikerroste filmer som den Oscar-nominerte Chocolat og Christopher Nolans Memento, der hun spilte mot Guy Pierce og vant Independent Spirit Award for beste kvinnelige birolle. Hun var sist å se den populære superheltserien Jessica Jones.

Nå er hun klar for den norske dramaserien som utspiller seg i Larvik - og som er basert på forfatter Jørn Lier Horsts bokserie om politietterforsker William Wisting.

Dramasatsningen fortsetter for MTG

MTG har de siste årene satset stort på drama og har kommet med produksjoner i alle prisklasser, fra kritikerroste Melk til sesong to av Okkupert. Prislappen var aldri noen hindring for mediekonsernet som eier blant annet TV3 og Viaplay:

– På TV3 og Viaplay skal vi gjøre det vi kan for å styrke norsk drama og lage kvalitativt sterke produksjoner som sysselsetter både norske dramaspirer og internasjonale stjerner til glede for norske seere, sier administrerende direktør i MTG Norge, Morten Aass, ambisiøst.

Cinenord og GoodCo produserer Wisting for TV3, Viaplay og ARD Degeto og serien vil bestå av 10 episoder i første sesong.

• Kino, film, foto

• carrie-anne moss
  • sven nordin
  • wisting
  • tv3
  • morten aass
  • mtg

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) er et digitalt og internasjonalt ledende underholdningskonsern. Vi former fremtidens underholdning ved å gi forbrukere innhold der de selv ønsker det. Våre merkevarer strekker seg fra TV, radio og strømmetjenester, til neste generasjons underholdningsopplevelser i eSport, digitale videonettverk og online gaming. MTG har sitt opphav i Sverige, og våre aksjer er notert på Nasdaq Stockholm ('MTGA' og 'MTGB').

Om regissørene

Trygve Allister Diesen er en erfaren skribent og regissør for TV og film, som jobber for det skandinavinske og amerikanske markedet. Han har regissert et hundretalls TV-serieepisoder, med et bredt sjangerspenn. Han står blant annet bak Torpedo (TV2, 2007). Han var ansvarlig for TV2-serien Det Tredje Øyet, og har også regissert flere episoder av Kommissarie Winter og Arne Dahl. Diesen har også laget flere filmer etter hans debutfilm, Mørkets øy (2007) og har i tillegg en PhD i filmregi. Hans amerikanske film Red var i Sundance og den norske film Tyven var norsk Oscar-kandidat.

Katarina Launing tilhører Den Norske Filmskolens første kanditatkull i filmregi. Hun jobber for tiden med Battle, hennes tredje film som regissør. Hennes debut var Julenatt i Blåfjell (samme med Roar Uthaug). Hun står også bak filmen Kick It, som fikk gode anmeldelser og et langt festivalliv.

Manus er ved Kathrine Valen Zeiner og Trygve Allister Diesen.

Valen Zeiner står bak noen av de mest sette filmene og TV-seriene de siste årene. Hun har blant annet vært med å skrive manus til spillefilmene Pioner (2013) og Gilberts grusomme hevn (2016), og TV- serier som Øyevitne og Valkyrien.

Om Cinenord

Cinenord er et av Norges største filmproduksjonsselskaper, bestående av blant annet Cinenord Drama, som fokuserer på høykvalitets-TV-serier, og Cinenord Kidstory, som spesialiserer seg på familiefilmer. Selskapet har siden 2004 produsert og co-produsert 28 spillefilmer og 2 TV-serier. I 2016 hadde selskapet tre kinopremierer.

Om Good Company Films

Good Company Films ble startet av Ole Søndberg, Vibeke Windeløv, Stinna Lassen og Anni Faurbye Fernandez i 2014. Teamet har jobbet på noe av de største suksessene i Sverige, Danmark og Norge, som Hodejegerne, Okkupert, Millenniums-triologien, Beck, Wallander, Dogville med mer.