​NENT Group inngår kommersielt partnerskap med BBC Studios

Nordic Entertainment Group (NENT Group) Norge og BBC Studios har inngått et eksklusivt kommersielt salgssamarbeid. Avtalen trer i kraft januar 2019, og innebærer at kanalen BBC Brit blir en del av NENT Groups kanalportefølje.

Med den nye kommersielle avtalen vil NENT Group håndtere reklamesalget til BBC-kanalen BBC Brit. Kanalen er spesielt sterk i mannlige målgrupper og har et godt fotfeste blant de kommersielle seerne. BBC Brit har så langt i år en kommersiell andel på 1,4 prosent, og har opplevd kraftig vekst fra fjoråret. Med BBC Brit vil NENT Group Norge nå utfylle kanalporteføljen på en god måte, med en fin balanse i målgruppene.

Vegard Klubbenes Drogseth, administrerende direktør i NENT Group Norge, er begeistret over den nye kommersielle avtalen:

«Vi ser frem til et spennende samarbeid med en av verdens største kringkastere, og er naturlig nok fornøyde med å innlemme BBC Brit i vår kanalportefølje. Kanalen har hatt en flott vekst i år, noe vi tror vil fortsette. BBC Brit har masse spennende innhold, deriblant talkshow-suksessen Graham Norton Show, QI og Top Gear. Dette er programmer vi vet norske seere setter pris på.»

Nick Percy, Executive Vice President, Western Europe, BBC Studios er også tilfreds med den nye avtalen:

"Vi er svært fornøyde med at NENT Group skal representere BBC Brit i Norge. BBC Brit har opplevd sterk vekst i seing det siste året, og vi ser frem til å øke kanalens kommersielle potensial enda mer i samarbeid med NENT."

Bjørn Erik Broady Aasebø, kommersiell direktør i NENT Group Norge ser frem til salgssamarbeidet med BBC:

«Vi gleder oss over dette partnerskapet, og at vi styrker både andeler og dekning ytterligere. BBC Brit er en kanal som treffer godt blant viktige målgrupper, og sørger for at vi kan levere et enda bedre produkt til annonsørene.»

Dette er andre gang på kort tid at Nent Group inngår et salgssamarbeid, i oktober ble klart at også kanalene FOX og National Geographic Channel inngår i NENT Group Norges kanalportefølje.

• Media, kommunikasjon

Nordic Entertainment Group (NENT Group) er Nordens ledende underholdningsleverandør. Vi underholder millioner av mennesker hver dag med våre strømmetjenester, TV-kanaler og radiostasjoner, og våre produksjonsselskaper skaper nytt og spennende innhold for medieselskaper i hele verden. Vi gjør livet mer underholdende ved å tilby de beste og mest varierte opplevelsene – fra direktesendt radio og sport, til filmer, serier, musikk og egenproduserte programmer. Med hovedkvarter i Stockholm er NENT Group en del av Modern Times Group MTG AB, et ledende internasjonalt digitalt underholdningskonsern som er notert på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ og ‘MTGB’). NENT Group er foreslått å bli notert separat på Nasdaq Stockholm.