NENT Group sikrer seg rettighetene til verdens beste ligaer innen kvinnefotball

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledende selskap innen strømming, har kjøpt de eksklusive nordiske medierettighetene til å vise toppdivisjonene i kvinnefotball i England, Tyskland og Frankrike. Fra september vil mer enn 100 kamper bli vist direkte på NENT Groups strømmestjeneste Viaplay, hvert år frem til 2022. NENT Group har også sikret seg rettighetene til Norge og Sverige sine kommende kamper i EM-kvalifiseringen.

* NENT Group kjøper eksklusive nordiske medierettigheter til FA Women's Super League, Frauen-Bundesliga og Division 1 Féminine.

* Ligaene byr på flere av Nordens største stjerner, og mange av Europas beste spillere.

* NENT Group viser mer enn 50.000 timer av verdens beste idretter hvert år

De er rangert som de tre beste ligaene innen kvinnefotball, og FA Women's Super League, Frauen-Bundesliga og Division 1 Féminine byr på toppklubber som Arsenal WFC, Manchester City WFC, Liverpool WFC, 1. FFC Frankfurt og Olympique Lyonnais. Ligaene har også nordiske stjerner som Pernille Harder, Adelina Engman, Hedvig Lindahl og vinneren av 2018 Ballon D'Or, norske Ada Hegerberg.

Minst 50 kamper fra FA Women's Super League og opp til 60 kamper fra Frauen-Bundesliga vil bli vist hver sesong frem til 2022. I tillegg vil 22 kamper fra Division 1 Féminine blir vist i både 2019/20- og 2020/21-sesongen, samt cupfinalen og super cup-finalen. Enkelte av Lyons hjemmekamper i UEFA Women's Champions League vil også bli sendt i 2019/20-sesongen. Utvalgte kamper vil bli sendt på NENT Group sine fri-TV-kanaler.

Åpningshelgen i 2019/20-sesongen av FA Women's Super League i starten av september vil bli den mest spektakulære i konkurransens historie, med Manchester-derby 7. september, fulgt av Chelsea WFC-Tottenham Hotspur WFC og Arsenal WFC-West Ham WFC 8. september.

NENT Group kommer også til å tilby direktesendinger av Norge og Sverige sine kommende kamper i kvalifiseringen til UEFA Women's EURO 2021 (Latvia-Sverige 3. september og Hviterussland-Norge 4. oktober.)

"NENT Groups kjøp av disse rettighetene er toneangivende på flere måter. For første gang noensinne vil seerne kunne strømme Europas tre beste konkurranser innen kvinnefotball på én plattform, som en del av Viaplay sitt glimrende tilbud av direktesendt sport. Dette er et viktig grep for å øke den kommersielle verdien av kvinnefotballen, tiltrekke nye fans og inspirere enhver ung spiller som vil følge fotballdrømmen.", sier President og CEO i NENT Group, Anders Jensen.

This is an important step in the quest to increase the commercial value of women’s football, attract new fans and inspire every young player to follow their dreams.”

Sportssjef i NENT Group, Kim Mikkelsen sier følgende: "Kvinnefotball er på vei inn i en ny æra, etter at 2019 FIFA Women's World Cup tiltrakk seg over 1 milliard seere på verdensbasis. Ingen leverer fotball som NENT Group i Norden. Vi tilbyr verdensklassedekning av verdens beste ligaer hver eneste uke. Våre seere kan nå se frem til mer enn 130 flere direktesendte kamper per sesong fra disse spennende konkurransene, som vi gleder oss stort til å vise til Viaplay-kunder på tvers av de nordiske landene."

"Det er et stort steg i utviklingen av kvinnefotball at en velkjent kringkaster som Nordic Entertainment Group nå skal vise det aller beste av kvinnefotball fra Tyskland, Frankrike og Storbritannia. Jeg mener dette er et historisk trekk som jeg er helt sikker på at alle kvinnelige fotballspillere rundt om i Europa vil tjene på", sier Wolfsburg-spiller Pernille Harding.

"Jeg er henrykt over at den beste kvinnefotballen i Europa nå skal bli vist over hele Norden. Jeg kan love seerne masse fantastisk fotball. Den engelske ligaen blir bare bedre og bedre, og nå kan alle få se det med sine egne øyne", sier Chelsea-spiller Magdalena Eriksson.

NENT Group viser mer enn 50.000 timer av verdens beste idretter direkte hvert år på sine strømmetjenester og TV-kanaler, som blant annet NHL og KHL ishockey, UEFA Champions League, Bundesliga og Ligue 1-fotball, Formel 1, IndyCar, NFL Amerikansk fotball, boksing, tennis, basketball, håndball og golf.

• Sport