Ny radiomåling viser vekst i lyttingen

Offisielle tall for årets første radiouke (inkludert 7 dagers tidsforskjøvet lytting) er nå publisert og tilgjengeliggjort på følgende nettside: https://dashboard-eu-iport.nielsen-iwatch.com/norway_radio_reporting/

Den nye undersøkelsen gjennomføres på oppdrag av NRK, Bauer Media og P4-gruppen, og omfatter måling og rapportering av alle typer audioinnhold fra oppdragsgivernes stasjoner, fra live til tidsforskjøvet, både kringkastet, digitalt og podkast.

- Nielsen ble vinneren av en svært tøff anbudskonkurranse om å måle fremtidens radiomarked i Norge, og nå har endelig den kanskje mest avanserte målingen av radio og lyd i verden gått live, sier analysesjef i NRK og formann i Styringsgruppen for Radio, Kristian Tolonen.

De første tallene fra Nielsens nye måling viser at den positive utviklingen i radiolytting vi så mot slutten av 2018 fortsetter inn i det nye året. Daglig dekning i målingens første uke viser 66,6% (3.077.000 lyttere i universet 10+), og vi må tilbake til perioden rett før slukkeprosessen startet for å se et tilsvarende dekningsnivå. Sammenlignet med desember 2018 er den daglige dekningen opp 14,2%.

- Så langt ser det ut til at vi plukker opp mer av den lyttingen som faktisk eksisterer. Vi ser også at grunnstrukturen i form av lytterandeler mellom kringkasterne er omtrent på samme nivå som forrige måling, sier Tolonen.

Oppdragsgiverne (NRK, Bauer Media og P4-gruppen) er glade for å være i gang med målingen og å ha enda bedre dokumentasjon av lytting i Norge. I følge Tolonen bekrefter dette at radio fortsatt er en av de største mediene i Norge.

Alle henvendelser vedrørende lyttertall og ny radiomåling rettes til leder, Styringsgruppen for radioundersøkelsen, Kristian Tolonen (NRK) eller kommersiell direktør, Nielsen Media Research, Ragnhild Herlofsen (Nielsen).

• p4-gruppen
  • p4
  • radiomåling
  • dab
  • radio
  • lyttertall
  • nielsen
  • bauer media
  • nrk

P4 Lyden av Norge er landets største kommersielle riksdekkende radiostasjon. Kanalen kan lyttes til via det riksdekkende DAB-nettet, på digital-TV, internett eller via mobilapper. P4-gruppen består i tillegg av P5 Hits, P6 Rock, P7 Klem, P8 Pop, P9 Retro og P10 Country, og har tilsammen 2,3 millioner ukentlige lyttere. P4 Radio hele Norge har sitt hovedkontor på Lillehammer, med regionkontorer i Oslo og Bergen. P4-gruppen er heleid av Nordic Entertainment Group (NENT Group). Ansvarlig redaktør: Vegard Drogseth

Nordic Entertainment Group (NENT Group) er Nordens ledende underholdningsleverandør. Vi underholder millioner av mennesker hver dag med våre strømmetjenester, TV-kanaler og radiostasjoner, og våre produksjonsselskaper skaper nytt og spennende innhold for medieselskaper i hele verden. Vi gjør livet mer underholdende ved å tilby de beste og mest varierte opplevelsene – fra direktesendt radio og sport, til filmer, serier, musikk og egenproduserte programmer. Med hovedkvarter i Stockholm er NENT Group en del av Modern Times Group MTG AB, et ledende internasjonalt digitalt underholdningskonsern som er notert på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ og ‘MTGB’). NENT Group er foreslått å bli notert separat på Nasdaq Stockholm.