​Ny sesong av Viaplays prisbelønte julekalender: Det store eksperimentet reiser ut i verdensrommet

1. desember 2018 er professor Primus og assistent Sigma tilbake med en ny ond plan, og det blir igjen Ole André Sivertsens oppgave sammen med to unge oppfinnere å reise ut i rommet på en spennende reise for å redde julen.

I april begynner opptakene av den nye sesongen. Anne Martie Ottersen returnerer i rollen som den mislykkede oppfinneren Professor Primus og Ole André Sivertsen er hjelper for de unge oppfinnerne.

- Det blir supergøy å være med i en ny sesong av Det store eksperimentet. Jeg har jobbet med formidling av naturfag stort sett hele mitt voksne liv. De virkelig gylne øyeblikkene i karrieren har vært når jeg opplever at barn forstår en naturvitenskapelig mekanisme eller sammenheng. Det store eksperimentet tar vitenskaps-TV til et nytt nivå når eksperimentene inngår i en dramatisering. Resultatet er spekket med muligheter for gylne øyeblikk. 24 av dem for å være helt presis. Jeg gleder meg til å være med på alle, sier Ole André Sivertsen.

I den første sesongen låste den onde professor Primus inn Ole André og to unge talentfulle oppfinnere i sitt laboratorium. For å komme seg ut av fangenskapet og hjem til julaften måtte de bruke kunnskap og være oppfinnsomme. Nå er professoren i gang med en ny, ondskapsfull plan. Laboratoriet er nå bygget om til et romskip og denne gangen må de unge oppfinnerne bruke kunnskapen sin for å ta seg til romskipets kommandobro for å stoppe den onde professor Primus.

- Det finnes ikke noe viktigere publikum enn barn. Det er en fornøyelse å lage humoristisk, spennende og pedagogisk underholdning for dem. Å få gjøre det gjennom en ny sesong av Det store eksperimentet er helt fantastisk. Nå har vi muligheten til å til å skru til serien enda mer og trollbinde de unge gjennom et morsomt og nervepirrende romfartsdrama der mye av underholdningen ligger i vitenskap og fakta, sier produsent ved Nexiko medier, Julia Messelt.

I 2016 lanserte Viaplay julekalenderen Det store eksperimentet med lokale versjoner for Sverige, Norge og Danmark. Serien er laget av blant andre svenske Beppe Singer og produsert av Julia Messelt ved Nexiko Media. Serien ble tildelt svenske Kristallen, svenskenes Gullruten, for Beste barne- og ungdomsprogram i 2017.

• Entreprenørskap

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) er et digitalt og internasjonalt ledende underholdningskonsern. Vi former fremtidens underholdning ved å gi forbrukere innhold der de selv ønsker det. Våre merkevarer strekker seg fra TV, radio og strømmetjenester, til neste generasjons underholdningsopplevelser i eSport, digitale videonettverk og online gaming. MTG har sitt opphav i Sverige, og våre aksjer er notert på Nasdaq Stockholm ('MTGA' og 'MTGB').