Viaplay med Norges mest fornøyde strømmekunder for andre året på rad

Viaplay har Norges mest fornøyde strømmekunder og oppleves som best på innhold og pris, ifølge en ny undersøkelse fra EPSI Norge. Dette er andre året på rad at Viaplay vinner i kategorien «strømmetjenester» – foran Netflix, HBO Nordic og andre aktører.

Det har aldri vært større konkurranse om strømmekundene i Norge, med et stort antall tilbydere og en rekke ulike tjenester. Blant stadig flere internasjonale og lokale aktører er det Viaplay som kan skryte av å ha de aller mest fornøyde kundene, ifølge undersøkelsen fra EPSI Norge. Viaplay beholder dermed «vandrepokalen» for kundetilfredshet for andre året på rad.

Fornøyde med innholdet og prisen
På EPSIs hjemmesider kan man lese at «kundene er spesielt fornøyd med innholdstilbudet og prisen. En skår på 75,7 er en meget god tilbakemelding, og på samme nivå som i fjor. Viaplay har et tilbud som retter seg mot hele familien, med en rekke serier og filmer på norsk».

Head of Viaplay i Norge, Børge Nielsen, er fornøyd med utmerkelsen og mener den vitner om at man har klart å tilpasse seg den alltid uforutsigbare underholdningsbransjen.

– Konkurransen i det norske strømmemarkedet er hardere enn noen gang, så å kunne titulere seg med å ha de mest fornøyde kundene for andre året på rad er en viktig seier for alle som jobber med Viaplay, og en stor anerkjennelse for hele Nordic Entertainment Group. Dette viser at satsningene og prioriteringene vi gjør underveis er riktige og blir godt mottatt. Viaplay skal være best på nordisk innhold - film, serier, sport og barneinnhold, kommenterer Børge Nielsen.

Kilde: EPSI Norge

Et viktig ledd i Viaplays strategi har vært å utvikle mer eget innhold.

– Vi har gått fra å være en ren innkjøper av underholdning til å finansiere noen av de største og dyreste dramaproduksjonene i Norge. Vi har tatt en større rolle i nordmenns fritid, og kommer til å satse offensivt i årene fremover for å beholde tittelen som kundenes favoritt. Det er et uttalt mål at vi skal ha mer enn 50 egenproduserte dramaserier innen 2020 og vi er på god vei. Dette skaper arbeidsplasser for norske produksjonsselskaper og et solid tilbud for alle som liker norsk og nordisk underholdning av høy kvalitet, forteller han.

Viaplay-sjefen peker på spesielt to faktorer som har gjort strømmetjenesten godt rustet mot konkurransen i det norske markedet.

- Viaplay har to områder som definerer oss: Innhold og brukeropplevelse. Vi skal investere i de beste prosjektene samtidig som vi skal være fremoverlente og kreative teknologisk. I 2019 gleder vi oss til å vise det norske folk tidenes største dramasatsning, Wisting, basert på Jørn Lier Horsts bestselgende krimlitteratur. I tillegg har vi flere andre norske og nordiske produksjoner som enten lanseres eller avsløres i løpet av det neste året, avslutter Nielsen.

Totalt 750 personer er intervjuet i forbindelse med den nye undersøkelsen. Enkelheten i strømmetjenestene kombinert med et generelt prisnivå folk finner akseptabelt gjør at strømmekundene er mer lojale enn andre TV-kunder. I tillegg vil så mange som hver tredje person anbefale en strømmetjeneste de er fornøyde med til venner og familie.

Doblet filmsalget på ett år
I tillegg til å ha de mest fornøyde kundene kunne Viaplay i forrige uke avsløre at det går veldig bra også i kjøpe- og leiebutikken til strømmetjenesten. Viaplay solgte nesten dobbelt så mange filmer i tredje kvartal i år sammenlignet med 2017, og opplever at stadig flere nordmenn er villige til å betale for de nyeste og mest aktuelle filmene.

Erik Poppes «Utøya 22. juli» har slått alle rekorder på strømmetjenesten, og til sammen fire norske filmer har gjort det så bra på salgslistene til strømmetjenesten at de har kommet inn på topp 10-listen i sterk konkurranse med årets største Hollywood-produksjoner.

Viaplays topp 10-liste over de mest solgte filmene hittil i 2018:

Utøya 22. juli
Avengers: Infinity War
Norske Byggeklosser
Den 12. mann
Jumanji: Welcome to the Jungle
Black Panther
Thor: Ragnarok
Kingsman: The Golden Circle
Askeladden - I Dovregubbens hall
The Greatest Showman

• børge nielsen
  • kundetilfredshet
  • epsi

Nordic Entertainment Group (NENT Group) er Nordens ledende underholdningsleverandør. Vi underholder millioner av mennesker hver dag med våre strømmetjenester, TV-kanaler og radiostasjoner, og våre produksjonsselskaper skaper nytt og spennende innhold for medieselskaper i hele verden. Vi gjør livet mer underholdende ved å tilby de beste og mest varierte opplevelsene – fra direktesendt radio og sport, til filmer, serier, musikk og egenproduserte programmer. Med hovedkvarter i Stockholm er NENT Group en del av Modern Times Group MTG AB, et ledende internasjonalt digitalt underholdningskonsern som er notert på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ og ‘MTGB’). NENT Group er foreslått å bli notert separat på Nasdaq Stockholm.