Nestlé selger seg ned i kjøtt – satser stort på plantebasert

Pressemelding   •   jan 03, 2020 06:00 CET

Ny trend: Den veganske burgeren The Incredible Burger er blant Nestlés nye satsingsområder.

Verdens ledende mat- og drikkevareselskap, Nestlé har blitt enig om å selge 60 prosent av skinke- og kjøttmerket Herta til spanske Casa Tarradellas. Nestlé og Casa Taradellas etablerer med det et joint venture innen skinke- og kjøttprodukter i seks europeiske land, inkludert Frankrike, Spania og Storbrittania. Nestlé beholder Hertas plantebaserte virksomhet.

Herta solgte i 2018 skinke og kjøttprodukter for 6,6 milliarder kroner, og verdsettes til 6,8 milliarder.

Salget skjer samtidig som at Nestlé de siste årene har økt satset stort på plantebaserte produkter globalt, gjennom merker som Garden Gourmet i Europa og Sweet Earth i USA. Her i Norge er Nestlé markedsleder innen frosne vegetarretter med merket Hälsans Kök, som blant står bak den populære, veganske burgeren The Incredible Burger.

Nestlé Norge inngår i Nestlé SA som er verdens ledende næringsmiddelkonsern innen ernæring, helse og velvære. Selskapets historie i Norge strekker seg helt tilbake til 1898 og oppkjøpet av Viking Melk.

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi potetmos og buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Kaffeknappen, Purina og Nestlé Health Science.

Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 300 ansatte, og omsetter for 1,4 milliarder kroner (2018).

Creating Shared Value (CSV) måten Nestlé driver virksomhet på. CSV innebærer at vi skal skape langsiktige felles verdier både for våre aksjonærer OG for lokalsamfunnene vi opererer i. Nestlé jobber med CSV innen områdene ernæring, vann og jordbruksutvikling. Våre forretningsprinsipper omfatter alt fra lokale lover og forskrifter til FNs Global Compact, ILOs konvensjoner samt internasjonalt regelverk

Kommentarer (0)

Kommentar