Vinneren av årets Nestlés Creating Shared Value Pris

Vinneren av årets Nestlés Creating Shared Value Pris

En organisasjon i Paraguay som jobber for økt utdanning og entreprenørskap for unge mennesker er vinneren av årets Nestlé Prize in Creating Shared Value (felles verdiskapingspris).

Nestlé ga prisen til Fundación  Paraguaya de Cooperatión y Desarrollo for deres skoleprosjekt som gir studenter teknisk og bedriftsøkonomisk jordbruksopplæring, i tillegg til vanlig timeplan.

Annonseringen for prisen ble kunngjort under Creating Shared Value Forum 2012 i New Delhi, India den 5. november.

Selvhjulpne
Skoleprosjektet bygger mikrobedrifter på skolens område og lærer ungdommene om hvordan det er å drive en bedrift. Hver skole lager en plan sammen med Fundación Paraguaya om hva slags liten bedrift de ønsker å sette opp. Mikrobedriftene spenner fra jordbruksrådgivning, melkeproduksjon, jordbruk, økologisk produksjon, hotelvirksomhet, birøkter og eggproduksjon. Lærerne hjelper studene å finne det som de egner seg best til. Inntekt gjennom salg av skolens produkter er nok til å dekke skolekostnader i form av lønn, administrasjon og vedlikehold av skolen – skolene trenger derfor ikke offentlig støtte.

Sprer seg verden over
Prosjektet som ledes av Fundación Paraguaya har allerede nådd mer enn 500 studenter i Paraguay. Det ble etablert i 2003 på
Escuela Agricola San Francisco og har vært økonomisk selvhjulpen i mer enn 5 år. Prosjektet er gjentatt i over 50 skoler i Latin Amerika og Afrika. I år har ca. 25 skoler i Tanzania knyttet seg til modellen.

Utvidelse av projektet
Ved hjelp av Nestlés CSV pris kan prosjektet i Paraguay skaleres opp, med skolen i Paraguayan city of San Pedro som modell.

Creating Shared Value Pris
Annet hvert år går tre innovative forslag innen ernæring, vann eller jordbruksutvikling til finalen i Nestlés Creating Shared Value pris. CSV prisen fremhever eksempler på Creating Shared Value (CSV) der prisen har bidratt til at innovative og kommersielt gjennomførbare initiativ har blitt utvidet og økonomisk bærekraftige. Bygget på Nestlés fundament om samsvar med regler og bærekraftig utvikling er felles verdiskaping måten Nestlés driver forretning på. Målet er at det skal skapes verdier for både aksjonærer og for de samfunnene der selskapet opererer.

Prisen er åpen for alle, individuelle, myndigheter, interesseorganisasjoner, akademia og sosiale entreprenører. Vinneren kåres av Nestlés CSV Rådgivende Styre med opp til 500 000 CHF (over 6 milliarder NOK) for at prosjektet skal kunne utvides eller kopieres videre. I år ble mer enn 600 søknader fra mer enn 76 land mottatt. Styret valgte en vinner og to 2. plasser.

En av de som kan på andre plass er en organisasjon fra Libanon som heter arcenciel. Den hjelper bønder og små næringsmiddelbedrifter å få bedre bærekraftig langsiktig jordbruk.

Den andre andreplasseringen går til non-profit organisasjonen Excellent Development i UK. Den hjelper bønder og deres familier i Kenya, Zimbabwe og Uganda å få tilgang til rent vann, bygge sandbarrierer og drive aktiviteter for jord- og vannbevaring.

Nominasjoner til neste vinner av 2014 Nestlé CSV Prize er nå åpen, og tilgjengelig til 31. mars 2013.

Første vinner av Nestlés CSV pris
iDE Cambodia, var den første vinneren av Nestlés CSV pris i 2010.iDE Cambodia rekrutterer og utdanner mennesker innen jordbruksområdet til å bli rådgivere for bøndene og dermed øke kunnskapen om bedre jordbruksdyrking. I dag jobber mer enn 100 rådgivere med 15 000 bønder.

Relatert informasjon:
Nestlé Creating Shared Value Prize