Blogginnlegg   •   mai 05, 2015 15:52 CEST

«Nei, vi har ikke tid til å måle og analysere kundelojalitet. Vi må fokusere på å hindre churn.»

Ulike varianter av denne påstanden er noe jeg av og til har hørt av representanter fra ledelsen i ulike bedrifter. Tidsnød er noe de fleste bedrifter lider av i våre dager, men argumentet over er som å sette plaster på et sår og håpe at det løser seg, i stedet for å prøve å helbrede det innenfra. Å vite hva som gjør at kundene ikke er lojale er alltid bedre enn å ta en sjanse – likevel lever flere ledere fremdeles i forestillingen om at det å måle kundelojalitet må være tidkrevende og omfattende. Det stemmer ikke. Det avhenger av hvordan det blir gjort – i dag kan nemlig hele prosessen gjøres automatisk.

Hvorfor er det viktig å måle for å kunne bli bedre?

Egentlig sier det seg selv. Uten informasjon om hva som må bli bedre for å beholde kundene, er det vanskelig å vite hvor innsatsen skal settes inn. Resultatet blir at mange selskaper går bredt ut og prøver å forbedre alt de har en følelse av at kundene vil. Magefølelse skal ikke undervurderes – den er ofte basert på mange års erfaring – men gjennom å måle kundelojaliteten kan magefølelsen underbygges eller motbevises og gi en klar indikasjon på hvilke områder som bør prioriteres umiddelbart.

Les hele blogginnlegget: I dag er ikke tidsnød noen unnskyldning for å la være å prioritere kundelojalitet

Kommentarer (0)