Deloitte AS

1 milliard smarttelefoner vil selges i 2013

Nyhet   •   feb 12, 2013 10:05 CET

Deloitte spår at smarttelefonen for alvor vil nå massemarkedet i 2013, med et totalt årlig salg på over en milliard enheter. Ved utgangen av året vil det være rundt to milliarder aktive smarttelefoner globalt, men bruken vil variere enormt.

I 2013 vil smarttelefonen bli et hverdagsobjekt verden over, muliggjort av lavere priser og bedre mobilnettverk. Apples enheter er priset høyt og har dermed vært utelukket for de fleste forbrukere, men kraftige smarttelefoner med gode kamera, solide skjermer og raske prosessorer har blitt tilgjengelig for en brøkdel av prisen fra andre produsenter som HTC og Nokia.

Bruken av disse enhetene vil imidlertid variere enormt, og en av fem vil sjelden eller aldri være tilkoblet internett men bruke telefonen til mer tradisjonelle aktiviteter som å ringe, sende sms eller ta bilder. Høye priser for datatrafikk, kompliserte mobildata-avtaler og dårlig 3G dekning utenfor byene vil være med på å holde igjen veksten i mobildatatrafikk, til tross for økt andel smarttelefoner.

Technology, Media & Telecommunications Predictions
TMT-predictions er Deloittes rapport om hva som påvirker teknologiverdenen. Analysen er basert på omfattende kvalitativ og kvantitativ research, og et sammendrag av tilgjengelig research fra andre kilder, alle referanser er oppgitt i selve rapporten. Senere års rapporter har vist en veldig god treffsikkerhet i analysen.