Skandinavisk Playbackteater Studio

Å møte kompleksitet og mangfold med inspirasjon fra New Zealand

Nyhet   •   jul 04, 2013 14:02 CEST

Christian Penny og Bev Hosking fra New Zealand har mye spennende i sin baggasje. I tillegg til å lede den årlige New Zealandske Playback Theatre Summer School, brenner de begge for teater som metode for sosial utvikling og dialog. I august gjester de Skandinavisk Playbackteater Studio med kurset "Embracing Complexity - Facing diversity".

Christian Penny er rektor for New Zealands national Drama School, der han bl.a. leder et team som utforsker møtet mellom profesjonell scenekunst og Maorienes tradisjonelle samværsformer. Bev Hosking er daglig leder av Wellington Psychodrama Training Institute. Hun er også grunnlegger av Wellington Playback Theatre som ble etablert i 1981, og hun har jobbet aktivt med playbackteater både i Wellington, Sydney og internasjonalt siden det. Fra 1994-2008 var hun også en del av lærerstaben ved School of Playback Theatre i New York.

Jan og Synne Platander, som driver Skandinavisk Playbackteater Studio, forteller at det er første gang Penny og Hosking holder kurs for Skandinavisk Playbackteater Studio: "Vi er veldig stolte over å få hit slike dyktige lærere, og vi gleder oss til å selv delta på kurset. Det er midt i blinken for det arbeid vi nå har startet med inkludering og mangfold i Eidsvoll der vi bor. Bev og Christian har begge mye å komme med når det gjelder å forstå den kompleksitet som ligger innbakt i enhver kontekst. For å romme mangfoldet i verden omkring oss, må vi også kunne møte og romme mangfoldet i oss selv, både som individer og som playback gruppe." Jan og Synne mener at dette er noe alle som jobber med playbackteater vil kunne ha glede av, uansett hvilke sammenhenger de jobber i og uansett hvor i verden de befinner seg.

Kurset, som arrangeres 10.-11. august på Skeppsholmen i Stockholm, er et fordypningskurs og krever at du har litt forkunnskaper.  For de som ikke har erfaring med playbackteater fra før, er det mulig å gjøre noe med det. Dagene i forkant, nærmere bestemt 5.-8. august, arrangeres et grunnkurs som er åpent for alle. Også dette på Skeppsholmen, i naturskjønne omgivelser i hjertet av Stockholm. Her er det gode altså muligheter til å kombinere Stockholmsferie med egen utvikling, teater og meningsfull dialog!