Gramo

Ærespris til Hellbillies

Nyhet   •   okt 14, 2010 14:45 CEST

Hellbillies mottok Norsk Artistforbunds ærespris for 2010. Det er 9. gang prisen deles ut, og  for første gang ble den tildelt en gruppe. Kulturminister Anniken Huitfeldt hadde gleden av å overrekke prisen - en glassmikrofon laget av glasskunstneren Camilla Prytz.

Juryens begrunnelse:

"Årets vinner er for aller første gang en gruppe. Den ble dannet i Ål i Hallingdal i 1990, og er således en frisk og viril 20-åring når vi skriver 2010. Etter et år med coverlåter på engelsk, gikk gruppen i studio med oversatte og bearbeide tekster av låtene på ekte hallingdialekt. Resultatet kom i form av debutalbumet ´Sylvspente Boots´ på Øystein Sundes plateselskap Spinner. Albumet solgte 50.000 eksemplarer og ga dem gullplate på første forsøk. Imidlertid viste det seg at gruppen ikke bare satt på dikterisk kompetanse, men også på kompositorisk. På oppfølgeren ´Pela Stein´ fra 1993 hadde de med flere egenkomponerte bidrag, og det var her de fikk sin første radioslager med ´Ei Krasafaren Steinbu´, om en halling som går seg vill i fjellet; et bilde på å gjenfinne sitt fotfeste. Albumet ga dem deres første Spellemannpris i klassen for roots og country. Med tredjealbumet ´Laka Fant´ var bandet transformert til et fullblods selvforsynt  musikalsk kollektiv på så vel musikk som tekst og arrangement, søkende i spennet mellom rock og countryrock. Bandets særegne musikalske og tekstlige uttrykk var etablert, og skapte grunnlaget for en imponerende rekke utgivelser — så langt  i form av 9 studioalbum, 2 konsertalbum og dvd, samt et ´Best Of´-album.
Alt dette  har innhøstet Målprisen, Alf Prøysens Ærespris, 3 Spellemannpriser inkludert Årets Spellemann i 2007, og sist Rolf Gammleng-prisen i fjor.

Det skal også sies at et vesentlig bidrag til gruppens suksess er dere utstrakte turnevirksomhet land og strand rundt gjennom alle disse årene. De lever uten tvil opp til begrepet en vaskeekte amerikaner ville brukt; the hardest working band in the business!
Etter et høyst ufrivillig friår kom gruppen i år tilbake med sin 9. plate ´Leite etter Lykka´. Den har allerede har solgt til dobbel platina, og om få dager legger de ut på ny Norgesturne med første stopp Voss.

Gruppen får prisen for lang og iherdig tjeneste i norsk tekst og musikks tjeneste, og det er en ære å overrekke Norsk Artistforbunds ærespris for 2010 til Hellbillies."