AHLSELL NORGE AS

Ahlsell kjøper ProffPartner

Nyhet   •   jul 11, 2013 08:40 CEST

ProffPartner er en av Norges ledende leverandører av verktøy og personlig verneutstyr. ProffPartner har 24 egne butikker i Norge og samarbeid med 21 frittstående forhandlere i Norge, samt 7 butikker i Sverige. Kundene er i hovedsak innen offshore, industri og byggsektoren. I oppkjøpet inngår også LEXOW og ProffPartner Security. Gruppens totale omsetning er på ca. 1,2 milliarder SEK, hvorav ca. 1,1 milliarder SEK i Norge.

Oppkjøpet underbygger Ahlsells ambisjon om å være det ledende tekniske handelsselskapet i Norden av installasjonsprodukter, verktøy og personlig verneutstyr til profesjonelle kunder.

"Med dette oppkjøpet blir Ahlsell i Norge den ledende fullsortimentsleverandøren av installasjonsprodukter, verktøy og personlig verneutstyr. Våre virksomheter kompletterer hverandre godt og vi ser den samlede enheten som en sterk plattform for videre ekspansjon i Norge", sier Göran Näsholm, konsernsjef for Ahlsell AB. Ahlsells omsetning i Norge kommer etter oppkjøpet til å komme opp i nærmere 6 milliarder SEK.

Knut Thjømøe, konsernsjef for Jernia AS, sier i en kommentar at ProffPartnerkjeden nå får de rette forutsetninger for ytterligere å forsterke sin posisjon som den ledende aktøren i det profesjonelle markedet for verktøy, verneutstyr og sikkerhet. JerniaGruppen kommer fortsatt til å fokusere på faghandel og forbrukermarkedet.

En endelig avtale forutsetter norske konkurransemyndigheters godkjenning.