Oslo Medtech

APPETITT prosjektet er godt i gang!

Nyhet   •   des 18, 2015 13:20 CET

APPETITT er et prosjekt hvor flere kommuner i Norge samarbeider. Målet med prosjektet er å hjelpe eldre å holde oversikt over hvor mye de spiser, og tips til hva hvert måltid kan inneholde.

Prosjektleder er  Anne Moen fra UiO, professor Institutt for helse og samfunn, og sammen med henne er et stort team fra Oslo, Bærum, Drammen, Tvedestrand, samt FOU partnerne UiO, Norsk Regnesentral og bedriftspartnere Oslo Medtech og Helsetelefonen AS. Dette er et offentlig, Regionalt Innovasjonsprosjekt, med finansiering fra Regionale ForskningsFond - region Hovedstaden og Oslo Kommune, Helseetaten er prosjekteier.

Prosjektet har utviklet en app som lett gir brukeren mange valg til hvert måltid, alt fra enkle retter til noe som er litt mer komplisert. Den forteller også hvordan retten skal tilberedes på superenkel, enkel og litt komplisert måte. Da kan brukeren selv bestemme hvor mye tid og energi som skal brukes på matlaging til hvert måltid.

App'en er enkel og oversiktlig og har nå vært i test i flere kommuner. Tilbakemeldingene er bra, stort sett sier brukeren at den er lett og grei å bruke. Noen forbedringer må til, og prosjektet jobber kontinuerlig med det.

I Norge har vi eldre som lett tar i bruk ny teknologi. Dette gjør at løsninger som APPETITT medfører en reell verdi både for omsorgspersonell og bruker av tjenesten. Ernæring er en utfordring, de eldre glemmer ofte å spise, og dette vil APPETITT gjøre noe med. Gjennomføring av piloter tar tid, men oppleves som positivt og resultatene er oppmuntrende.

Videre arbeid går på å utbedre og videreutvikle funksjoner, teste nye funksjoner gjennom eksisterende brukere og utrede tjenesteutvikling og spredning av app'en.

Vi vil nok høre mer om dette i fremtiden. Om du har spørsmål, ta kontakt med Anne Moen (anne.moen@medisin.uio.no)