Atlas Copco Norge

Atlas Copco lanserer kompressoren DrillAir X28 for geotermisk boring

Nyhet   •   Jan 11, 2016 10:55 CET

Atlas Copco utvider sitt DrillAir-sortiment med en ny kompressor som oppfyller kravene blant foretak som driver med geotermisk boring. DrillAirX28 sørger for økt allsidighet og borehastighet samt en ny motor, hvilket muliggjør boring av to 200 meter dype hull på bare én arbeidsdag ved et trykk på 30 bar.

X28 har en nominell strømning på 28,3 m3/min., men kan ved behov gi et trykk på 30 bar. Kompressoren er beregnet på geotermisk boring der mottrykket typisk er høyere enn ved brønnboring. Ekstratrykket på fem bar bidrar til å håndtere dette samtidig som strømningen blir tilstrekkelig for hammeren. DrillAir X28 kommer med Dynamic Flow Boost-teknikken som standard. Denne gir ekstra luft når kompressoren jobber på lavere trykk. Dette gir operatøren 30 m3/min. ved 25 bar, 31,6 m3/min. ved 21 bar og en maksstrømning på 33 m3/min. ved 16 bar, hvilket fører til raskere ferdigstillelse av boreoperasjonen.

- Vårt DrillAir-sortiment dekker nå et bredt spekter av boreoperasjoner samtidig som vi hjelper våre kunder med å oppnå optimal luftstrømning ved alle trykkinnstillinger, forteller Kent Aidesjö, produktchef før kompressorer i Atlas Copco Construction Technique Scandinavia. - X28-modellen skal balansere forholdet mellom trykk og strømning og sikre at kompressoren finner riktig kombinasjon for bruksområdet. Ettersom kompressoren er utstyrt med DrillAirXpert-teknologi kan operatøren stille inn nøyaktig den luftstrømningen som boringen krever, noe som bidrar til å redusere drivstofforbruket.

DrillAirXpert-systemet for ytelseskontroll er helelektronisk dette øker presisjonen og påliteligheten. Systemet er frostsikkert, slik at det kan brukes i selv de tøffeste miljøer. Kompressoren har en 13-liters Scania-motor som overholder utslippskravene i steg IV. Takket være en stor drivstofftank og fokus på effektivitet kan kompressoren kjøres over flere skift uten etterfylling.

Atlas Copco utvikler et komplett sortiment av kompressorer som er spesielt utviklet for å dekke alle boreoperasjoner. DrillAir-sortimentet er bygget rundt prinsippene for trykk og strømning med et fokus på forholdet mellom disse to variablene. Gjennom en kombinasjon av de to variablene vil DrillAir-sortimentet hjelpe operatørene med å oppnå optimal luftstrømning uansett trykkinnstilling.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Atlas Copco Construction Technique Scandinavia
Jon-Andreas Ellefsen, salgssjef, Norge
jon-andreas.ellefsen@no.atlascopco.com

Atlas Copco er en verdensledende leverandør av bærekraftige produktivitetsløsninger. Gruppen leverer innovative kompressorer, vakuumløsninger og luftbehandlingssystemer, anlegg- og gruveutstyr, industriverktøy og monteringssystem. Atlas Copco utvikler produkter og service med fokus på produktivitet, energieffektivitet, sikkerhet og ergonomi.Selskapet ble stiftet i 1873, har hovedkontor i Stockholm og kunder i mer enn 180 land. I 2014 hadde Atlas Copco en omsetning på 94 milliarder svenske kroner og over 44 000 ansatte.

Atlas Copco Construction Technique Scandinavia er ansvarlig for salg og service av Atlas Copco´s konstruksjon- og demoleringsutstyr, transportable kompressorer, pumper og generatorer, lystårn samt asfalt- og komprimeringsutstyr i Skandinavia. Les mer på vår hjemmeside www.atlascopco.no