Norges Blindeforbund

Blindeforbundet møtte optikere fra hele landet

Nyhet   •   feb 17, 2011 14:02 CET

På optikerkjeden Specsavers årlige fagdag var temaet denne gang Aldersrelatert Macula Degenerasjon (AMD). Blindeforbundet var invitert for å formidle erfaringer rundt synstap og organisasjonens tilbud til 300 deltagere.

Specsavers har årlig en stor mønstring med bredt faglig innhold for sine optikere. I alt var det samlet 300 optikere og studenter på optikerlinjen. Tema var knyttet til utredning, behandling og prognose rundt AMD, instrumenter og metoder for utredning og genetiske risikofaktorer. Optikerens plass og rolle i helsevesenet og i samfunnet ble også adressert.

Rehabiliteringsleder Hilde Tuhus Sørli og rehabiliteringskonsulent Gry Berg holdt foredrag om synsrehabilitering og erfaringer rundt det å leve med et synstap. Motivator Margareta Forrestad og rehabiliteringskonsulent Astrid Rognerud var ansvarlig for Blindeforbundets stand med brosjyrer, informasjonsmateriell og kurskatalog.

- Vi er glade for at Blindeforbundet kunne delta på fagdagen vår. Vi ønsker å hjelpe pasientene våre på best mulig måte, og da er det nyttig å ha informasjon og kunnskap om Blindeforbundets rehabiliteringstilbud, slik at vi kan sikre at våre svaksynte pasienter får best mulig oppfølging, sa Trine Johnsen, Retail Development Manager i Specsavers.

I Blindeforbundet er vi fornøyde med å bli invitert til å bidra ved et stort faglig seminar.

- Det å delta på Specsavers fagdag gir oss en unik mulighet til å nå mange optikere fra hele landet på en gang. Optikerne har en viktig rolle i møtet med svaksynte og vi setter pris på interessen de viser for vårt arbeid, sier rehabiliteringsleder Hilde Tuhus Sørli i Norges Blindeforbund.