Steinsvik Group AS

Brødrene Aas kåret til Norges beste vekstskapere

Nyhet   •   des 04, 2013 11:16 CET

Vi gratulerer Brødrene Aas med tittelen! Bjørn M. Apeland som er eier og sjef i Steinsvik Group var også med i den nasjonale finalen. Han var vinner av prisen i region sørvest. Vi er glade for at den nasjonale vinneren også er en av våre kunder. Vi har levert FlexiBridge broløsninger til skip som de bygger.

Under den nasjonale finalen i EY Entrepreneur Of The Year 2013 ble det kåret vinnere i kategoriene handel, industri og tjenester. Brødrene Aas fra Romsdal fikk hovedprisen som årets EY Entrepreneur Of The Year, og går videre som Norges representanter i den internasjonale finalen i Monaco i juni 2014.

Les mer om EOY her.

I Norge har vekstskapere fra 55 selskaper vært gjennom regionale finaler før de 12 beste av dem møttes i finalen. Brødrene Johan, Halvard og Olav Aas mottok vinnertrofeet av finansminister Siv Jensen og Norden-sjef Erik Mamelund i EY under en festforestilling der 600 representanter for norsk samfunns- og næringsliv var med på å hylle dem og de øvrige vinnerne. Kåringen, som arrangeres i over 60 land, er en del av verdens største vekstskaperprogram.

De øvrige kategoriene ble vunnet av Jason R. Eckhoff og Hans Chr. Birkeland i Reisegiganten AS, Oslo (Handel) og Henning Stokke og Trond Arve Pettersen fra Hytracc Consulting AS, Stavanger (Tjenester). OnePiece ble kåret til årets unge vekstskaper i Norge – YOUNG Entrepreneur Of The Year 2013.

Vinner av kategori INDUSTRI, og vinner av hovedprisen:
Johan, Halvard og Olav Aas fra Aas Mek. Verksted, Vestnes i Romsdal

Aas Mek. Verksted AS er et skipsverft med lange tradisjoner. Verftet ble etablert i 1911 av Johan Rasmussen Aas. I dag eies og drives skipsverftet av tredje generasjon, av brødrene Halvard, Johan og Olav Aas, og skaperglede er fortsatt en av byggesteinene i deres daglige virke. Tradisjonelt har aktiviteten bestått av nybygging av fiskebåter for kyst- og havfiskeflåten, men i de senere årene har selskapet spesialisert seg på utvikling og bygging av brønnbåter for oppdrettsnæringen og mindre tankskip.
Egen design og konstruksjon har vært en stor styrke for bedriften i forbindelse med den rivende utviklingen som har vært på brønnbåter til oppdrettsnæringen, og har vært en kritisk suksessfaktor for bedriften. Frem til i dag har det blitt levert nærmere 50 brønnbåter i ulike størrelser.
Selskapet er i dag et rasjonelt og topp moderne verft som er størst og ledende i verden i forhold innovasjon, utvikling og produksjon av brønnbåter.

Den uavhengige juryen begrunner tildelingen til brødrene Halvard, Johan og Olav Aas slik:
«Vekstskaperne står i spissen for en virksomhet med lang historie preget av skaperglede og evne til å forstå markedet og tilpasse virksomhetens strategi for fortsatt utvikling og lønnsomhet. Selv med stadig økende internasjonal konkurranse har virksomheten opprettholdt posisjonen som markedsleder og standardsetter i sin nisje. Virksomhetens styrker ligger i innovasjon, skreddersøm og solid håndverk.
Juryen mener at brødrene Halvard, Johan og Olav Aas i Aas Mek. Verksted AS med deres engasjement for de ansatte, bedriften og bransjen er verdige vinnere av EY Entrepreneur Of The Year 2013.»

– Dette er tolvte året på rad hvor vi gjennomgår samtlige norske selskaper i jakten på den beste vekstskaperen, forteller Norden-sjef Erik Mamelund i EY.

Foto: Bård Gudim