ComAround Norway AS

ComArounds produksjonsteam med relevans og kvalitet i fokus

Nyhet   •   jan 13, 2010 15:29 CET

Det er med høyt tempo produksjonsteamet på ComArounds utviklingsavdeling utformer nye veiledninger for intern support. Policyen er å alltid kunne tilby veiledninger når det lanseres nye standardapplikasjoner. Relevans og kvalitet er teamets primære fokus. Bengt Magnusson, Content Manager på ComAround, forteller blant annet om hvordan relevansen og kvaliteten sikres og om planene for høsten 2010.

En viktig del av ComArounds tjeneste for intern support er alle de 100 000 veiledningene som er tilgjengelige for alle som bruker ComAround Enterprise™. ComAround har et produksjonsteam bestående av fire personer samt noen eksterne ressurser som hele tiden utformer nye veiledninger i form av tekst, lyd og bilder og oppdaterer eksisterende veiledninger. Produksjonsteamet forbereder alltid aktuelle veiledninger ved lansering av nye versjoner av store programvarepakker som Windows, Office og de vanligste e-postsystemene - alt for å kunne tilfredsstille kundenes behov ved migreringer og oppgraderinger når behovet er som størst.

Bengt Magnusson har arbeidet som Content Manager på ComArounds utviklingsavdeling i et drøyt halvt år. Han har lang erfaring som manus- og produksjonsredaktør i andre bedrifter.

Hvilken rolle har du som Content Manager?

- Min rolle er å sikre at innholdet i alle veiledninger som utformes, er relevant og har høy kvalitet slik at brukerne kan få svar på de vanligste spørsmålene. Jeg har også et tett samarbeid med speakerstudio, oversettere og eksterne produsenter.

Hvordan sikrer man at veiledningene er relevante for brukerne og at de har høy kvalitet?

- Vi analyserer brukernes behov via statistikk og undersøkelser for å sikre at vi utformer relevante guider.

- For å sikre høy kvalitet på veiledningene vi utformer, jobber vi strukturert og metodisk ved å følge arbeidsprosesser som angir i hvilken rekkefølge de ulike momentene skal stå. Det reduserer faren for feil samtidig som effektiviteten øker.

- Vi bruker også en stilguide som beskriver hvordan en veiledning skal skrives og se ut. Fordelen er at vi får en jevn kvalitet på veiledningene og at brukerne kjenner seg igjen.

- Vi har også utformet en manusmal, som er et støttedokument som gjør at vi enkelt kan importere store mengder nye veiledninger i tjenesten. Arbeidsprosessen, stilguiden og manusmalen evalueres og revideres fortløpende for at vi skal bli enda bedre på det vi gjør. Før veiledningene lanseres, utfører vi grundige tester i samarbeid med Leverans & Supports testavdeling.

Hvilket hovedfokus har du og ditt team hatt i løpet av våren 2010 når det gjelder produksjon av veiledninger?

- Vårt hovedfokus har vært å utforme veiledninger for Office 2010 i forbindelse med lanseringen av Office 2010. Vi har som policy å alltid kunne tilby veiledninger til kundene når noen av de vanligste standardapplikasjonene lanseres.

Hvordan ser planene ut for høsten 2010?

- Vi vil blant annet lansere veiledninger for Google Apps, HTC, Iphone m.m.