Oslo Business Forum

Det digitale universet – en næringslivsleders levebrød

Nyhet   •   mai 27, 2016 08:31 CEST

En næringslivsleder uten digital kompetanse, er som en statsminister uten interesse for politikk. Det er det digitale universet som avgjør om din bedrift lykkes i dagens samfunn. Det er den digitale kundereisen som avgjør om ditt produkt blir valgt i mellom tusen andre valg, sier seriegründer Jan Storehaug.

Digital distribusjon og digital markedsføring er koden som må knekkes for å oppleve online suksess. Det digitale universet er en bedrifts gullgruve hvis en lykkes. Alle gjør undersøkelser på nettet. Enten det er for å kjøpe et produkt eller om det er research på hvilken restauranter som har fått flest stjerner. Dette gjelder også de produktene som ikke leveres digitalt.

Det åpenbare ragnarokket

Mange næringer vil påvirkes kraftig av digitaliseringen. Hva kommer til å skje med forsikringsbransjen hvis visjonen om kjøreløse biler blir realisert i 2020? En effekt av dette kan være at ulykkestallene vil synke dramatisk og forsikringsselskapenes største inntektskilde vil forsvinne. Det er det åpenbare ragnarokket som digitaliseringen innebærer. En næringslivsleder som ikke deltar i sosiale medier mister språket til den unge generasjonen. Utviklingen av digitale kundereisen fascinerer meg.

”Herregud, det her forandrer jo verden”

Jeg hadde alltid komplekser for å ikke ha fullført studiene. I midten av 30-årene begynte jeg derfor på master of science programmet på BI. Da skrev jeg om internett i oppgaven min, som fikk navnet ”The Global Information Society” og tenkte ”herregud, det her forandrer jo verden”. Det var da jeg startet Riksnett. På under syv måneder tjente jeg like mye som hele UNIC perioden og slik rullet ballen. Nå lærer jeg andre det jeg selv har lært. Gaven er å kunne lære det videre.

Velg med flertallet

For å lykkes og oppnå digital suksess må du velge det det store flertallet velger. Den største utfordringen er å velge rett. I det globale samfunnet vi nå er en del av, finnes det nesten ikke én utfordring som du selv har som du må løse, som ikke tusenvis av folk i hele verden har som må løses. Finn en plug-in for det du trenger å løse og velg den.

Talentene er nærmere deg enn du tror

De du studerer sammen med i dag møter du igjen senere i livet. Vær åpen, inkluderende og lyttende til de med ideer som kanskje i første utkast høres vanvittige ut. Noen år senere treffer du igjen din studiekompis i en helt annen sammenheng og kanskje er det en vinner og en viktig forretningspartnere.

Jeg har faktisk en litt gøyal historie som kan påpeke viktigheten av dette: Peter Ruzicka, nåværende ORKLA-sjef, jobbet på lageret i UNIC og synes det var en morsom jobb og ville fortsette med den. Én dag sa jeg til ham at han måtte komme seg ut og skaffe seg en utdannelse, siden jeg mente han hadde et stort potensiale. Etter mye om og men, begynte han på Handelsakademiet og endte opp med å skrive en oppgave for Stein-Erik Hagen. Og nå er han sjef i ORKLA. Det er en humoristisk side av en klisjé som dette - ”den som tror han er ferdig utlært, er ikke utlært – bare ferdig”.