DIBkunnskap AS

dib vant Rosingprisen 2011 for brukervennlighet

Nyhet   •   nov 21, 2011 09:10 CET

Nye dib stakk av med prisen for brukervennlighet på Rosingprisutdelingen for 2011. Prisen ble delt ut på Dataforeningens årskonferanse og juryens begrunnelse var:

"Vinneren av årets pris har lykkes med å skape en løsning som har forenklet hverdagen betydelig for sine brukere. Gjennom planmessig arbeid med brukervennlighet og interaksjonsdesign har dib klart å lette tilgangen til et omfattende datamateriale, og gjennom å lytte til brukerne har de utviklet et produkt som nøye ivaretar deres behov."

Rosingprisene er oppkalt etter den norske IT-pioneren Fredrik Rosing Bull, og er en slags Oscar utdeling for IT-miljøet. Prisene er få, og henger høyt, noe prisens tidligere vinnere viser.

- Vi har jobbet målbevisst mot der vi er nå. For 2,5 år siden begynte vi med å designe dib på nytt. Nytt grensesnitt, ny design, ny teknologiplatform og ny søkemotor. Selv om mye av det faglige innholdet er det samme er måten kunnskapen presenteres på helt ny. Feedback fra brukere og omfattende brukertesting i faktiske arbeidssituasjoner har vært avgjørende for at dib i dag fremstår som mer brukervennlig, sier utviklingssjef Jarle Andersen i DIBkunnskap.

- Denne prosessen har vi også lært mye av internt. Vi mottar daglig feedback fra engasjerte brukere. Det er nemlig veldig enkelt å gi tilbakemelding direkte i løsningen. Hele organisasjonen har nå et fokus på kvalitet og nytenkning som gjør at vi utvikler oss raskere og i en retning som brukerne tydeligvis setter veldig pris på.