Deloitte AS

Du trenger mer enn et sterkt passord

Nyhet   •   feb 12, 2013 10:17 CET

For tolvte år på rad har Deloitte utgitt sine TMT-predictions; spådommer om utviklingen i teknologi-, medie- og telekom-markedet. Årets rapport spår blant annet at mer enn 90 prosent av brukergenererte passord i 2013, selv de som av IT-avdelinger blir ansett som sterke, vil være sårbare for hacking.

Utilstrekkelig passord-beskyttelse kan resultere i tap på flerfoldige millioner kroner, synkende tillit til internett-transaksjoner og vesentlige skader på omdømmet til selskapene som blir rammet. Ettersom verdien av informasjonen beskyttet av passord øker, vil interessen fra hackere øke, noe som igjen vil gi et behov for ytterligere verifisering i tillegg til passord.

I lang tid har et passord bestående av minst åtte tegn, med minst ett tall, et symbol og én stor bokstav, blitt ansett som relativt sterkt. En rekke faktorer knyttet til menneskelig oppførsel og teknologisk utvikling medført at slike passord ikke lenger blir ansett som veldig sterke.

Flere verifiseringsnivåer
Ved å legge til flere verifiseringsnivåer vil hackernes jobb bli langt mer krevende, men fortatt ikke umulig. Eksempler på dette inkluderer: Passord sendt til brukerens mobiltelefon, en programvarebrikke som kan plugges inn i en USB-inngang og biometriske funksjoner slik som scanning av iris og fingeravtrykk.

Technology, Media & Telecommunications Predictions
TMT-predictions er Deloittes rapport om hva som påvirker teknologiverdenen. Analysen er basert på omfattende kvalitativ og kvantitativ research, og et sammendrag av tilgjengelig research fra andre kilder, alle referanser er oppgitt i selve rapporten. Senere års rapporter har vist en veldig god treffsikkerhet i analysen.