FMC Technologies

Dyrker frem nøkkelpersoner via traineeprogram

Nyhet   •   mai 19, 2014 09:13 CEST

Mohammad Ali Koteich (26) har i løpet av to år vært ansatt i FMC Technologies’ Graduate Engineering Program (GEP). Et traineeprogram der deltakerne får opplæring og erfaring i ulike deler av bedriften. Etter sommeren er traineeperioden over for Mohammad og han har allerede tredd inn i stillingen som teknisk ansvarlig. Denne stillingen krever vanligvis flere års kompetanse og erfaring.

Mohammad, som har en bachelorgrad i datateknikk og en mastergrad i teknisk kybernetikk, forteller at det toårige traineeprogrammet har gitt han bred erfaring og oversikt over de ulike delene av bedriften; noe som vil være et fortrinn i hans videre karriere. «Som trainee i GEP får du god tid til å gå i dybden og sette deg inn i mange tekniske detaljer. Dette er en luksus jeg ellers ikke ville hatt, i alle fall ikke hvis jeg hadde tredd rett inn i en fast stilling etter en vanlig opplæringsrunde,» sier han.

Videre understreker Mohammad at systemoversikten og forståelsen han tilegnet seg i løpet av programmet, gjorde at han var klar til å komme ut i endelig stilling fire måneder tidligere enn planlagt.

Mye ansvar
Mohammad forteller at traineeprogrammets varierte oppgaver og roller har gjort han mer selvsikker og effektiv, egenskaper han får god bruk for i rollen som teknisk ansvarlig. Han legger heller ikke skjul på at denne stillingen blir utfordrende med mye ansvar.

«Stillingen omfatter en rekke oppgaver. Jeg er først og fremst kontaktpersonen mellom en prosjektgruppe og en datasystemgruppe, noe som omfatter alt fra oppfølging og koordinering av arbeid til kommunikasjon mellom de forskjellige ingeniørene. I tillegg skal jeg støtte prosjektgruppen i tekniske samtaler med kunder og tolke kundens krav. Jeg er også ansvarlig for at systemene som er utviklet fungerer i henhold til gyldige krav,» sier han.

På spørsmål om hvor mye ansvar Mohammad har, svarer han: «Mye. Jeg har ansvar for å ta de riktige tekniske avgjørelsene med tanke på testing, systemoppsett og avklaring. I tillegg må jeg formidle informasjon i gruppa slik at de riktige avgjørelsene blir tatt».

Godt rustet
Traineeordningen Mohammad er en del av er skreddersydd for å forme viktige og dyktige medarbeidere fordi rotasjonen rundt i selskapet skaper en dyp innsikt og forståelse av bedriften. Mohammad sier at dette er noe av det som har gjort han rustet til den krevende jobben han nå har fått.

«Som trainee har jeg fått være med på mange ting og jeg har hatt flere forskjellige roller. Jeg har blant annet jobbet i verkstedet, vært i elektronikkgruppen og deltatt i et forskningsprosjekt som varte i omtrent fem måneder,» sier han.

I tillegg forteller Mohammad at han fikk prøvd seg som assisterende teknisk ansvarlig på et relativt stort prosjekt og at han allerede i mai i år ble tildelt sitt første prosjekt som teknisk ansvarlig. Et prosjekt han tror han kommer til å følge helt til ferdigstillelse.

Karrieresprang
Det krevende og svært effektive traineeprogrammet har på mange måter gitt han et karrierehopp. Han forklarer at han egentlig skulle hatt flere år på baken for å få jobben som teknisk ansvarlig.

«Stillingen som teknisk ansvarlig krever egentlig fem års erfaring fra en vanlig ingeniørstilling. Det er rett og slett fordi det er den tiden det tar å sette seg inn i jobben,» sier han og legger til at han har vært omringet av et godt ledelsesapparat som har mye av æren for hans fremgang.