Apotekforeningen

E-resept i bruk i alle apotek

Nyhet   •   feb 04, 2013 14:26 CET

- Alle de 737 apotek i Norge er nå klare til å ta imot e-resepter, og som pasient kan man dermed gå til et hvilket som helst apotek og hente ut reseptmedisinene sine, sier Terje Wistner, direktør for teknologi og e-helse i Apotekforeningen.Tirsdag 5. februar tas e-resept i bruk i Sogn og Fjordane, Oppland og Hedmark. Dermed vil alle kommuner i landet ha tatt i bruk elektroniske resepter.

- Det er en viktig milepæl for helse-Norge at e-resept er tatt i bruk over hele landet. Det bidrar til å redusere faren for feilmedisinering og falske resepter. Apotekforeningen har gjennom sitt del-eide datterselskap, Espire, utviklet og rullet ut en ny versjon av apotekenes fagsystem, FarmaPro 5, slik at alle landets apotek kan ta i bruk e-resept, sier Wistner.

Apotekene har på sin side arbeidet målerrettet med å sikre innføring av den nye løsningen i samarbeid med nasjonale myndigheter og leverandører. Den første installasjonen av FarmaPro med e-resept skjedde i 2011 og det er hentet inn mange erfaringer siden den gangen. - Vi vil, sammen med våre medlemmer og samarbeidspartnere, ta med disse erfaringene inn i et arbeide for kontinuerlig forbedring av FarmaPro 5 og e-resept som helhet, avslutter Terje Wistner.