Eie Eiendomsmegling

Eie til Trondheim

Nyhet   •   des 16, 2013 12:56 CET

Tom Henrik Jacobsen har alltid drømt om å starte eget meglerkontor. Denne høsten skjer det. Han sitter i førersetet som daglig leder når Eie eiendomsmeglig endelig inntar Trøndelag med sitt mantra om skikkelig eiendomsmegling.

– Jeg er vel et konkurransemenneske som liker å måle meg selv, sier daglig leder Tom Henrik Jacobsen om sin nye tilværelse som leder av Eie i Trondheim, eiendomsmeglerkjedens første kontor i Midt-Norge. Mange egenskaper settes i sving når en arbeidsplass for flere ansatte skal bygges opp fra grunnen av og driften skal gjøres lønnsom.

– Megling er veldig personavhengig, og det er mye mer å sette seg inn i enn det rent meglerfaglige. Koordinering for å få alt på plass før åpning, rekruttering, profilering og veivalg i forhold til markedsføring er noen stikkord. Som helt nye i Trondheim har vi valgt å bruke nabobrev og gjøre det litt mer personlig, sier Jacobsen. Kontorets kompetanse dekker hele spekteret av fagområder som nybygg, bruktbygg, utleie- og næringsbygg.

Fra én suksess til den neste

– Vi fikk bevilling 4. oktober og etter det har jeg vært på plass for å starte kontoret og få inn en portefølje vi kan jobbe med, sier Jacobsen. Mandag 4. november var den offisielle åpningen. Da var alle ansatte på plass, og kunder og nabolag ble invitert inn på kake og boligprat. Foreløpig består meglerkontoret av to meglere, men om alt går etter Jacobsens plan, vil det være fem meglere på kontoret etter nyttår. Og at ting går etter planen, ligger i selvsagt i kortene.

– Jeg er målbevisst og liker forholde meg til ting som kan sammenlignes, å kunne argumentere med fakta, og ikke mene ting uten belegg, sier Tom Henrik Jacobsen. Han tar med seg solid erfaring som soleklart mestselgende megler og meget pene omsetningstall hos Nylander i Trondheim.

Alle er referanser

Eies mål er å være en av byens foretrukne meglere, kjent for å ta seg god tid til kundene.

– Om vi når målet om en markedsandel på 5 prosent etter første år, er vi meget godt fornøyd, sier Jacobsen. Den største utfordringen ved å starte opp ny Eie-avdeling i Trondheim er ifølge Jacobsen at Eie er et helt nytt navn byen, og av erfaring vet han at det tar tid å innarbeide et navn.

– Den største jobben nå er å bli synlige. Vi ønsker å få folk til å huske at vi er mer enn en logo. Det som er vårt budskap er at størst ikke alltid er best – vi går helt motsatt vei. Alle som bruker oss skal kunne være referanse for oss senere. Vi tar godt vare på kundene og tar oss god til å få presentert boligen på beste måte.

Et eksempel på hvordan Eie prioriterer, er fokuset å optimalisere eiendomsbildene så mye som mulig.

– Det er bilder som trekker folk til annonsen. Stylingen må være gjennomtenkt og estetisk god. Derfor bruker vi profesjonelle fotografer som jobber ut fra en egen manual, forteller Jacobsen.

Endringsdyktig arbeidsdag

– Jeg kom inn i bransjen uten erfaring i 2006. Etter eksamen ved nyttår 2011, tok jeg veien som avdelingsleder. Jeg er en person med mye lyst og vilje, og vil kunne utvikle hvordan vi jobber som team. Det er viktig for meg å kunne være litt moderne i forhold til hvordan en arbeidsdag skal være, for eksempel ved at den må være endringsdyktig i forhold til det å være megler. For eksempel legger vi til rette for trening på dagtid, fordi vi kun har kveldsvisninger. Folk skal trives på jobb.

Jacobsen mener at trening faktisk er viktig del av meglingen, for å ha overskuddet som trengs for å gjøre en god jobb.

– Man kan ikke jobbe 12-timersdager med godt resultat uten å holde kroppen i form. Jeg sykler mye, spiller squash og driver med styrketrening. Partneren min, Frode, og jeg sykler mye sammen, forteller Jacobsen. På grunn av sin kompetanse og engasjement for bransjen, ble han valgt til leder av Trøndelag Eiendomsmeglerforening på årsmøtet i år.

– Sammen med styret har jeg arbeidet med å fjerne lokkepriser i Trondheim for å bedre megleryrkets omdømme. Jeg har også arrangert infolunsjer for medlemmer, samt etablert torsdagstreff for å styrke felleskapet mellom meglerhusene, sier Jacobsen. Men som foreningsleder vil han også formidle NEFs budskap til meglerstudenter på BI for å gi dem et innblikk i meglerhverdagen. Tanken er å skape en bedre forståelse av yrkeshverdagen i praksis for studentene.

Spennende byutvikling

Eies nye kontor ligger i «indrefileten» i en av Trondheims beste handlegater i Lade bydel, og med nærhet til fjorden får kontorets ansatte nyte tidlig vår og lang høst. Samtidig er det mye som skjer i området. Et av Norges største kjøpesentere ligger et steinkast unna, og OBOS bygger 500 nye leiligheter. Jacobsen har jobbet aktivt i nabolaget med nabobrev, og allerede har 15 oppdrag tikket inn. Etter finanskrisen var det full stopp i boligmarkedet, men nå mener Jacobsen at det har begynt å ta litt av igjen. Trondheim har flere store, spennende bydelsprosjekter på gang, og Grilstad Marina – byen på vannet – er et godt eksempel på nytenkende byutvikling i Trondheim. Av byens 170.000 innbyggere, er hele 30.000 studenter og hvert år opplever byen stor tilflytting fra hele landet.

– Vi merker at mye har vært ferdigstilt i år og det er en masse nybygg som gir mange eiendommer på markedet, sier Jacobsen. Med en fin balanse mellom tilbud og etterspørsel, ligger det an til en god start for Eie-kontoret i Trondheim.