Bergen Nasjonale Opera

EIVIND GULLBERG JENSEN BLIR NY OPERASJEF I BERGEN

Nyhet   •   jun 12, 2019 15:29 CEST

Den kjente norske dirigenten, Eivind Gullberg Jensen, overtar som operasjef for Bergen Nasjonale Opera i 2021.

Et lykketreff

–Det var et imponerende utvalg kandidater som meldte sin interesse for operasjef-stillingen. Men etter en omfattende rekrutteringsprosess var Eivind Gullberg Jensen det opplaget valg, sier styreleder i Bergen Nasjonale Opera, Harald Victor Hove.

–Som ny operasjef er Eivind Gullberg Jensen et lykketreff. Han er en etterspurt dirigent i den internasjonale musikkverden, like fortrolig med det moderne som det klassiske repertoaret, og har gjennom hele sin karriere også hatt regelmessige oppdrag ved ledende operakompanier verden over. I tillegg til solid kunstneriske forankring, vil han som vestlending og bosatt i Bergen kunne bygge videre på den sterke posisjon BNO har vunnet seg både nasjonalt og internasjonalt.

Ønsker seg et nytt operahus

Eivind Gullberg Jensen har hatt en omfattende internasjonal karriere siden 2002 og dirigert ved mange anerkjente orkestre, herunder som sjefsdirigent for NDR Radiophilharmonie. Gullberg Jensen har gjestedirigert ved store operahus i Europa og Japan. I Bergen har han dirigert Bergen Filharmoniske Orkester regelmessig siden 2001 og deltatt på Festspillene flere ganger, sist ved åpningen i 2019.

–Det er ei stor gleda for meg å meddela at eg frå 2021 skal gjera ein innsats for operakunsten i min heimby Bergen. Opera er på mange måtar den ultimate kunstform, der musikk, teater, dans og visuell kunst, kulminerer i noko enno større - eg ser fram til å fortsetja det framifrå arbeidet som er lagt ned av BNO og Mary Miller dei siste åra, for å overbevisa publikum på Vestlandet om nettopp dette. I tillegg til å leia BNO kunstnerisk, vert ei av mine viktigste oppgåver å delta i arbeidet med å overbevisa politikarar nasjonalt og regionalt, om at Vestlandet treng eit ordentleg operahus. Dette er ei oppgåva eg med største gleda tar fatt på umiddelbart, sier påtroppende operasjef Gullberg Jensen.

BNOs fantastiske utvikling

Bergen Nasjonale Opera er Norges største opera utenfor hovedstaden. BNO setter opp store operaproduksjoner og konserter i Grieghallen i samarbeid med Bergen Filharmoniske Orkester, samt operaaktiviteter på andre arenaer i Bergen og på Vestlandet. Sittende operasjef Mary Miller har hatt to perioder som operasjef i Bergen når hun går av.

–Hele BNO er glad for den fantastiske utviklingen som operaselskapet har hatt under Mary Miller sitt 10 år lange lederskap. Det er en styrke for både BNO og Eivind Gullberg Jensen at Mary Miller skal fullføre sin ledergjerning frem til 31.12.2020. Det gir oss tid og mulighet til å sikre en god og produktiv overlevering av stafettpinnen mellom disse to meget kompetente lederskikkelsene, sier styreleder Harald Victor Hove.

Kontakt:

Harald Victor Hove