Color Line

Eldre på internettkurs

Nyhet   •   aug 16, 2012 14:07 CEST

Color Line deler hvert år ut 18 millioner kroner i spillemidler til gode formål.  Oslo fylkesforening av Norsk pensjonistforbund har de senere årene mottatt fire millioner kroner. Gjennom Seniornett Norge har de som  mål at flere eldre skal bli aktive i det digitale nettsamfunnet. Og bare i løpet av årets 6 første måneder har Color Lines støtte ført til etablering av 11 nye klubber, avholdelse av 41 it-kurs og til at 487 nye deltakere har lært seg å surfe på internett.

Eldre rett på nett med Color Line
Tall fra SSB viser at det er rundt 400.000 seniorer i Norge som aldri har brukt PC eller internett. Ved hjelp av spillemidler fra Color Line har Seniornett i dag 160 lokale it-klubber spredt over hele landet.

Color Line støtter Seniornetts hovedmål om at 250 000 flere seniorer skal være aktive på internett innen år 2014. Årsaken er at en lang rekke offentlige og private tjenester kun tilbys over internett, pluss at manges daglige kontakt med familie og venner også foregår over nettet. Dermed fins det en risiko for at de som ikke har it-kunnskap, blir helt eller delvis isolert på flere områder i samfunnet vårt.

I 2011 fikk hele 25.000 personer opplæring gjennom Seniornett. På kursene er Color Lines hjemmesider innlemmet som eksempel i undervisningen. Kombinasjonen av Color Lines arbeid med å gjøre hjemmesiden maksimalt brukervennlig for seniorer og organisasjonen Seniornetts mange aktiviteter, er derfor ideell.

I 2012 er Den nasjonale SeniorSurf-dagen satt til den 27. september. Temaet er ”Dingser og Duppeditter”, og dagen markeres stort på over 400 steder over hele landet.

For ytterligere informasjon:
Helge Otto Mathisen, konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line