Epson Norge

Epson formet 2015, ifølge IDC

Nyhet   •   okt 25, 2016 10:14 CEST

Skrivere uten blekkpatroner utfordret bransjen og ga virksomheter en rekke nye kostnads- og miljøfordeler

Epson blir omtalt som "printerprodusenten som formet året 2015" i IDC-rapporten Western Europe Business Inkjet Market Shares, 2015. Ifølge rapporten hadde Epson en salgsøkning i antall blekkskrivere til bedriftsmarkedet på 40,4 prosent, noe som gjorde selskapet til Europas nest største aktør.

Bakgrunnen er lanseringen av nye modeller i seriene WorkForce Pro og EcoTank som utfordret bransjenormene: I motsetning til tradisjonelle blekkpatroner har skriverne etterfyllbare blekktanker som innebærer betydelige kostnads- og miljøfordeler. Eksempelvis gir WorkForce Pro-modellene høyere utskriftshastighet og –kvalitet, lavere totale eierkostnader og miljøfordeler som opptil 82 prosent lavere energiforbruk. I tillegg introduserte Epson nye, fleksible serviceprogrammer for kundene.

Ifølge IDC vil markedet for bedriftsblekkskrivere ha en gjennomsnittlig årlig vekstrate på 10,2 prosent frem til og med 2020. Epson har derfor investert 400 millioner euro i nye produksjonsfasiliteter og skal investere ytterligere 185 millioner euro i blekkteknologien PrecisionCore de neste tre årene.