KLP

Ettåring på egne ben

Nyhet   •   feb 01, 2011 10:26 CET

Ett år etter etableringen i personmarkedet, har KLP Banken gitt boliglån for 1,5 milliarder kroner. I tillegg forvalter banken boliglån på vegne av KLP for 7,5 milliarder korner. To av tre kunder er KLP-medlemmer.

1. februar er det ett år siden KLP Banken ble lansert i personmarkedet. Banken er tuftet på KLPs mangeårige utlånsvirksomhet til egne medlemmer. I dag er banken åpen for alle og har de tjeneste vi forventer fra en moderne dagligbank.

Siden lanseringen har banken fått 8.500 kunder, gitt boliglån for 1,5 milliarder kroner og fått 1 milliard i innskudd fra personmarkedet. 2/3 av utlånene er således finansiert gjennom innskudd. I tillegg forvalter banken boliglån på vegne av KLP for 7,5 milliarder kroner.

Best på innskudd

– Gode balanse mellom innskudd og utlån, samt lave driftskostnader gir gode betingelser for kundene. Vi har ett av markedets aller beste tilbud på innskudd og fastrentelån, og der har vi ligget gjennom hele året. Vi har også et godt tilbud på flytende rente, sier administrerende direktør i KLP Banken, Stig Helberg.

For en bank under oppbygging er det fornuftig å prioritere en god innskuddsrente. KLP-medlemmene får beste innskuddsrente allerede fra første krone.

Gebyrfri nettbank

- KLP Banken skal være en enkel bank med hovedvekt på boliglån og innskudd. Det gir grunnlaget for effektiv drift og lave kostnader, som våre kunder vil nyte godt av.

Det sa konsernsjef Sverre Thornes da KLP Banken ble lansert i personmarkedet for ett år siden. Tidligere har KLP gitt boliglån til sine medlemmer, men ikke drevet en fullskala bank i personmarkedet.

Etter ett år står KLP Banken på egne ben. Banken tilbyr brukskonto, sparekonto, nettbank, debetkort, ordinære boliglån, rammelån, mellomfinansiering ved boligkjøp, lån til fritidsbolig og seniorlånet LittExtra. I 2011 vil banken lansere et kredittkort og salg av KLPs fondsprodukter.

- Med KLP Banken på plass har vi et godt tjenestetilbud til ansatte som har pensjonsordningen sin i KLP. De blir gjennom medlemskapet sikret de beste betingelser på skadeforsikring, fondssparing og banktjenester. For våre eiere blir dette er godt bidrag i kampen om arbeidskraften, sier Thornes.

Medlemsfordel

KLP Banken henvender seg til personmarkedet, men har et ekstra godt tilbud til de som er KLP-medlemmer. Det er en stor andel av Norges befolkning. Mer enn 550.000 personer vil få hele eller deler av sin pensjon fra KLP.

- Vi skal være en god bank for alle, men skal være ekstra god for de som er ansatt hos KLPs eiere og deres pensjonister, sier Stig Helberg.