Agder Energi Nett

Feilrettingen tar tid

Nyhet   •   nov 07, 2016 16:08 CET

Fra feilretting på linja mellom Birkeland - Herefoss. Foto: Jon Anders Skau

Fortsatt er rundt to tusen kunder uten strøm på Agder, og det er fullt fokus på feilretting for at disse skal få strømmen tilbake så snart det lar seg gjøre. Noen av de største skadene på strømnettet vil nok ikke være reparert før tirsdag.

Kl. 14.45 var det 2.142 kunder uten strøm i Lillesand, Birkenes, Grimstad, Froland, Arendal, Åmli, Tvedestrand og Risør.

Helikopterbefaringene i dag viser at det er store og svært omfattende skader på linjenettet flere steder. Feilrettingsarbeidet vil ta tid og noen av de største skadene vil nok ikke være ferdig reparert før tirsdag. Feilrettingen fortsetter utover kvelden og natt til tirsdag, men av hensyn til montørenes sikkerhet må feilrettingsarbeid i mørket begrenses.

Flere steder er det knekte master, linjer som er slitt over og linjer som ligger på bakken som følge av tung is- og snølast i kombinasjon med sterk vind i helgen.Et eksempel erlinjestrekket Akland – Vegårshei, hvor fire master er knekt og hvor det blant annet kreves gravemaskin i arbeidet med å sette opp nye. Linjestrekkene Birkeland – Herefoss, Grimstad – Landvik har også flere, omfattende skader som det vil ta tid å reparere.

Vi advarer folk som oppdager strømledninger som ligger på bakken, eller strømledninger som henger lavt ned mot bakken på grunn av is-/snølast, osv. om ikke å berøre disse da det kan medføre livsfare – ring Feilmeldingen på telefon 07272 og meld fra om hvor dette er observert.

Vi ber om at kunder som er uten strøm og som ikke har mottatt SMS fra oss, kontakter Feilmeldingen på telefon 07272.

Kontaktperson: Unni Farestveit, direktør Samfunnskontakt i Agder Energi