iEuropa

Former morgendagens Europa

Nyhet   •   sep 04, 2014 09:26 CEST

Gjennom programmet FutureLab får unge, samfunnsengasjerte europeere muligheten til å påvirke fremtidens Europa.

FutureLab retter seg mot europeere i alderen 20 til 30 år. Programmet ble etablert i 2011, og er et samarbeidsprosjekt mellom ti europeiske stiftelser, deriblant norske Fritt Ord. Gjennom debatter og møter oppfordres deltagerne til å fremme nye tanker og ideer rundt Europas fremtidige utvikling.

Med for første gang
Norske Anna Harpviken (21) og Maria Alette Abdli (22) skal være med på sin første FutureLab-samling i slutten av september. Da reiser de til Brussel, hvor de skal være sammen med 18 andre unge deltagere på FutureLabs en uke lange årlige forum.

Her vil de få en innføring i hvordan EUs institusjoner jobber, og de får prøve seg i debatter om aktuelle problemstillinger.

- Jeg gleder meg til å møte andre engasjerte mennesker. Det vil sette mine egne erfaringer i perspektiv. Så har jeg har alltid vært interessert i internasjonale spørsmål, og dette er en god mulighet til å lære mer om EU og deres beslutningsprosesser, sier Anna om sine forventinger til det første møte med programmet. Til daglig studerer hun psykologi ved Syddansk Universitet i Odense.

Viktig med ungt engasjement
Deltagerne i programmet oppfordres til å komme med nye ideer rundt utfordringer Europa står ovenfor, med et særlig fokus på temaene likestilling, demokratisk deltagelse og identitet.

- Det er viktig at unge tenker nytt og kreativt rundt fremtidens Europa. Jeg gleder meg til snakke med ungdom fra andre land og høre deres tanker, sier Maria, som studerer internasjonal sikkerhet ved Sciences Po i Paris. Det var lysten på å øke sin kunnskap om EU som gjorde at hun søkte seg inn på FutureLab.

Også Anna syns det er viktig med ungt engasjement, men mener at noe må gjøres for at dette skal øke. – For at flere unge skal engasjere må de politiske prosessene gjøres mer tilgjengelig og åpne. Det er viktig å relatere det som skjer i EU og Europa til det som skjer på lokalt plan, og vise hvordan dette påvirker oss i hverdagen, sier hun.

Tett program
Etter samlingen i Brussel følger nasjonale debatter i ulike europeiske land, deriblant Norge. Disse debattene går under tittelen Europe@Debate. Her får FutureLab-deltagerne møte og diskutere med fremtredende politikere og spesialister.

I tillegg venter deltagelse i store europeiske konferanser, workshops samt en ny samling i Brussel til våren.

Kunne du tenke deg å bli med på FutureLab? Neste runde med opptak er i januar!