Røde Kors

Fra mesterskap til bøsse-gang

Nyhet   •   sep 10, 2010 17:10 CEST

Gvarv Røde Kors deltok i NM i førstehjelp forrige helg. Denne uken arrangerte den samme gjengen dør til dør-aksjon for Pakistan, i hjemkommunen Sauherad.

Hele helgen kjempet de om tittelen Norgesmester i førstehjelp. Tilbake fra Tromsø og etter noen timers søvn, gikk Gvarv hjelpekorps til innsamlingsaksjon for flomofrene.

- Vi har også vært på jobb som ellers, men det gikk greit. Det er mye mer krevende med en fem-dagers leteaksjon, sier Tor Arne Hegna, leder i Gvarv Røde Kors

Med 20 bøsser og hjelp av elever fra Sagavoll Folkehøgskole, samlet de inn nesten 22.500 kroner.
- Jeg synes innsamlingen gikk over all forventning, med så mye penger på bare noen kveldstimer. Det er ikke alle som har kontanter liggende hjemme, men denne gangen var vi heldige, sier Hegna.

Kondomsang

I førstehjelpsmesterskapet kom Gvarv på en 11. plass. Hegna er godt fornøyd tatt i betraktning at de ikke stilte med fullt lag på grunn av sykdom. Til gjengjeld kom de på tredje plass i Røde Kors Ungdoms pausepost ”Kondomlappen”. R.K.U. er kjent for sitt arbeid med sikker sex mot HIV.

- Vi fikk to stikkord som vi lagde en sang utav. Ei var forsanger mens resten av oss koret bak, det var gøy, humrer Hegna.

Sa ja med en gang

Sagavoll har i mange år hatt et nært samarbeid med Telemark Røde Kors om leksehjelpstilbud til flyktninger, men denne gangen trengte de hjelp til bøssebæring. De 14 elevene som stilte opp tvilte ikke et sekund da Astrid Løvflaten, prosjektkoordinator i Telemark, spurte om hjelp.

- De har fulgt med på hva som skjer i Pakistan, og var veldig bevisste på at de ville være med. Dette er nyinnflyttede studenter med massefritid etter skolen, og flere har meldt sin interesse til videre frivillig arbeid, sier Løvflaten. Hun vi også takke både elevene og innbyggerne i Sauherad for innsats og bidrag.