Høyskolen Kristiania

Fra skolebenken til traineestilling

Nyhet   •   jun 28, 2013 10:44 CEST

KristinLarsen

Hun føler mange av fagene er relevante for jobben hun har i dag.

I mitt tilfelle var det vi lærte om vinterdestinasjoner, reiselivstrender, turisme i Norge, markedsføring og service veldig relevant. Det å ha teoretisk bakgrunn i jobben min har vært nyttig. Det er klart at man ikke sitter med teoribøkene på pulten i det daglige, men mye av det jeg har lært om turisme fra Markedshøyskolen bruker jeg i jobben, sier hun.

Hvordan har det fungert å være i et traineeprogram etter studiene?

Å være trainee er veldig bra og noe jeg absolutt kan anbefale. Jeg har fått to veiledere under traineeperioden. En fra Markedshøyskolen og en fra Geilo Skisenter. Kjersti Ruud Walaas, som har vært min veileder fra Markedshøyskolen, har gjort en veldig bra jobb, og fulgt opp prosjektet og det jeg driver med i jobben. Hun har også besøkt meg på Geilo, og det er av veileder fra skolen man får utlevert oppgavetekst til både halvårsrapporten og helårsrapporten.

I tillegg var vi på en trainee-samling i drammen i februar, der vi fikk møte andre traineer, veiledere fra høyskoler og bedrifter. Det var svært nyttig og veldig interessant å høre om andres trainee prosjekt.

Kristin tror trainee-året har gitt unike muligheter for en fremtidig karriere innen reiseliv og turisme.

- En trainee-stilling er en fin mulighet å starte jobbkarrieren innenfor bransjen, og man kan helt klart se det som et springbrett til videre jobber. De erfaringene jeg tar med meg fra trainee-prosjektet er absolutt verdifulle. I tillegg har jeg skaffet et nettverk, både på jobben, på destinasjonen og innenfor trainee ordningen. Det er også med på å kunne skape nye jobbmuligheter i fremtiden sier hun.

Hovedmålet for trainee prosjektet Kristin var med på, var å ”Utvikle og konseptuere Geilo Skisenters aktiviteter og event-arenaer, og bidra til at den blir en attraktiv møteplass for både grupper og arrangement.”

En av hovedoppgavene hennes var å konseptuere en salgbar event/ aktivitetsmeny både for sommer og vintermarkedet.

- Jeg har vært ansvarlig for et LEGO-prosjekt vi har i samarbeid med LEGO Norge der vi har hatt Byggevents og en av våre utleiehytter er omgjort til Byggehytta med LEGO som gjennomgående tema. Donald Duck ble en av våre samarbeidspartnere gjennom året som har gått, så nå har vi også en Donald hytte.

Det har vært en spennende prosess å få være med på å konseptuere de hyttene, samt veldig lærerikt med tanke på hva gode samarbeidspartene kan utvikle seg til å bli. Mye av min stilling innebar også ansvaret for alle aktiviteter og arrangement vi hadde i Geilo Skisenter. Alt fra å ta imot bookinger når det gjelder aktiviteter og arrangement. Web og sosiale medier og markedsføring er også noe jeg jobber mye med. Jeg har så varierende oppgaver og dager, og det er det som gjør jobben utrolig spennende og veldig morsom. Ingen dag er lik, og det klart når kontoret ditt til tider er å ta stolheisen til toppen på en fantastisk vinterdag så sier det vel seg selv at man har verdens beste jobb.

KristinLarsenTrainee

Du skrev selv om vinterturisme i den avsluttende bacheloroppgaven. Har du fått brukt noe av denne teorien i praksis?

- Så absolutt! I vår bacheloroppgave skrev vi om hvordan vinterdestinasjoner kan få til helårstursime. Det er jo nettopp mye av det jeg jobber med på Geilo. Vi driver en sommerpark om sommeren, så mange av de tiltakene og konklusjonene vi hadde med vår oppgave har jeg kunnet bruke i jobben. Det er gøy. Likevel vil nok noe av teorien ikke helt gjenspeile virkeligheten, og det er nyttige erfaringer å ta med seg.

Kristin er nå ferdig med trainee-året sitt, men har fått tilbud om å jobbe fulltid ved Geilo.

Jeg skal faktisk fortsette å jobbe i Geilo Skisenter. Jeg var så heldig å bli tilbudt å skulle fortsette, så det er jeg veldig glad for. Jeg brenner virkelig for turisme på vinterdestinasjoner så jeg er glad jeg får fortsette å jobbe på Geilo med mange spennende arbeidsoppgaver, sommer som vinter og i tillegg med en fantastisk gjeng med kollegaer, avslutter hun.