Black Cat Kaffe og Tehus AS

Fyll koppen og kroppen med energi. Nå er det vår!

Nyhet   •   apr 19, 2016 10:57 CEST

Endelig er dagene blitt lysere og lengre – og hva passer vel da bedre enn å ta en kopp god og oppkvikkende Mate-te! Selve smaken minner om vanlig te, men Mate er så mye mer enn det. Blant annet 24 vitaminer og mineraler, 15 aminosyrer og flere antioksidanter enn i grønn te.

Mate er en koffeinholdig drikk som er brygget på tørkede blader fra planten Ilex paraguariensis; også kalt Yerba Mate. Drikken ble utviklet av Guarani-indianerne som brukte den som en stimulerende drikk. I dag drikkes den av millioner av søramerikanere som et sunt og oppkvikkende alternativ til kaffe.

I Argentina drikker 90 % av befolkningen, noe som tilsvarer rundt 37 millioner mennesker, Yerba Mate på den tradisjonelle måten med matekopp og bombilla hver eneste dag. Da fylles den nederste delen av koppen med ristede blader før varmt vann helles over. Et spesielt sølvsugerør kalt bombilla brukes for å filtrere bort bladbitene. Koppen blir sendt rundt bordet slik at alle som vil kan ta en slurk – da med det samme sugerøret. Når Mate drikkes av oss i Vesten, tilberedes gjerne teen på vanlig måte ved at man tar en teskje knuste blader i en kopp kokende vann og lar det trekke i 10 minutter. Man kan også trakte Mate som vanlig kaffe i kaffetrakteren.

Listen over denne urtens egenskaper er lang. I tillegg til å inneholde 24 vitaminer og mineraler og 15 aminosyrer, sies det at den virker både oppkvikkende, styrkende, betennelseshemmende, urindrivende, svettedrivende, mildt smertestillende og fordøyelsesfremmende. En studie fra 2009 avdekket også at planten inneholder store mengder polyfenoler; antioksidanter som finnes i frukt, nøtter og grønnsaker.

Mate kan forbedre nattesøvnen din, så nå har du ingen verdens grunn til å sove i timen.

Eller som vi liker å si: Det er bare å Mate på!